آشنایی با مشکلات بدنی در هنگام نوازندگی پیانو و روش های مقابله با آن

فارغ از اینکه چقدر میتوانید با آرامش و ریلکس بودن بنوازیم، بعضی اوقات چالشهای نوازندگی پیانو آنچنان برای ما دشوار میشود که مارا مجبور میکند برای غلبه بر آن حداکثر توان خود را به کار بگیریم. در نتیجه استرس و تنش نه تنها در ذهن ما، بلکه در عضلات دستان ما نیزانباشته می شوند. سندروم تونل کارپال و ورم تاندون تنها دو مورد از بیماریهای مرتبط با حرکات تکراری مفاصل است که در طول سالهای کاری پیانیستها ایجاد میشود.

آشنایی با علایم کشیدگی عضلات و سایر ناراحتی های مرتبط با حرکات تکراری و استرس دائمی :

۱- درد دست/درد مچ

۲-احساس کرختی و بی حسی در انگشتان و بازوها

۳- احساس درد پراکنده در راستای ساعد

۴-عدم گردش خون مناسب و سرد شدن دستها

۵-بروز درد در شانه ها،پشت و یا گردن

اگر شما هم یکی از علائم بالا را درحین نوازندگی دارید می بایستی بلافاصله نسبت به رفع آن اقدام کنید تا از وارد آمدن آسیبهای بیشتر جلوگیری کنید. نگران نباشید! بسیاری از این صدمات علایم خود را خیلی زودتر از وخیم شدن شرایط ( بروز تغییرات غیر قابل برگشت) نمایان می‌کنند و شما معمولا زمان کافی برای پیشگیری دارید.

در ادامه به اقداماتی که می‌تواند موجب پیشگیری از صدمات و بهبود آنها شود اشاره می‌کنیم:

حداقل یک یا دو روز تمرین پیانو را کنار بگذارید:

استراحت و آرامش بهترین درمان عضلات و مفاصل آسیب دیده و خسته می باشد.

بهتر است فعالیتهایی نظیر مدرسه، آزمون و کنسرت را هم تعطیل کنید. یادتان باشد سلامتی شما از همه آنها مهمتر است. اگر در مراحل ابتدایی این کار را انجام ندهید، آسیب وارده به دست شما بیشتر شده و درمان را در آینده سخت تر خواهد کرد.

تمرینات روتین خود را به طور تدریجی از سر بگیرید:

پس از چند روز استراحت (در موارد حساس تر حتی ممکن است به هفته ها و یا ماهها استراحت نیاز داشته باشید) تمرینات خود را با انجام منظم چند تمرین روزانه‌ی سبک شروع کنید.

چند قطعه از قطعات رپرتوار و یا چند گام را با سرعت پایین و با استفاده از نیروی وزن بازوها برای هر نت بنوازید. برای شروع از شدتهای ff یا pp استفاده نکنید.

بهترین شدت برای شروع به کار، شدت نیمه قوی (mf) می باشد. مچ ها، آرنج و شانه های خود را بطور مداوم تحت کنترل قرار دهید، آنها باید آزاد، شل و سنگین باشند. برای سریعتر زدن قطعات عجله نکنید. هر چقدر زمان بیشتری برای سرعت دادن به قطعاتتان اختصاص دهید درمان شما بهتر و موثرتر انجام میگیرد.

به طور منظم تمرین کنید:

به طور کلی روزی یک ساعت تمرین کردن بهتر است از این که در یک هفته یک یا دوبار به مدت ۵ ساعت تمرین مداوم داشته باشیم.

تمرینات منظم موجب میشود که انگشتان، بازوها، مچ و ساعد شما همواره در وضعیت مناسب قرار داشته باشند. وقتی که ماهیچه های شما بر اساس تمرینات منظم پرورش یابند، انجام تمرینات سنگین برای آنها غیر ممکن میشود.

منبع : سایت خانه پیانو