اثرات فوق العاده موسیقی بر جسم ، روح و ذهن انسان ها

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد شنیدن موسیقی سلامت ذهنی را بهبود بخشیده و سلامت جسم را به‌طرز عجیب و حیرت‌انگیزی تقویت می‌کند. مغز انسان دارای عملکرد بسیار پیچیده‌ای است که در بسیاری موارد حتی خود ما نیز قادر به درک آن نیستیم. محققان پس از بررسی تحقیقات وسیع و فراوان موفق به کشف تاثیر عمیق موسیقی بر کارکرد این عضو حیاتی بدن انسان شده‌اند.

-ضربان قلب شما متناسب با موسیقی که به آن گوش می‌دهید تغییر خواهد کرد.

موسیقی می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و حتی تنفس شما را تنظیم کند. در تحقیقی با مشارکت ۲۴ نفر داوطلب مشخص شد که افرادی که برای مدتی به نواختن یک ساز پرداخته‌اند و یا حتی به طور مداوم به موسیقی گوش فرا می‌دهند در مقایسه با افراد عادی، مشخصا توانایی بیشتری در تشخیص اصوات متفاوت حتی به هنگام تماشای فیلم به زبان‌های دیگر دارا می‌باشند.

نتایج غیرمنتظره این مطالعه نشان داد آواهای مختلف سبب تغییرات در سیستم قلبی عروقی و ساقه مغز این افراد شده و همچنین کنترل برخی رفتار غیرارادی از جمله تنفس و ضربان قلب را بر عهده خواهد داشت.

-گوش دادن به موسیقی شاد یا غمگین می‌تواند تا حد زیادی بر چگونگی دید شما از محیط و نوع درک شما از دنیای اطرافتان تاثیرگذار باشد.

وقتی می‌گوییم یک قطعه موسیقی شاد یا غمگین است، فقط به این دلیل نیست که موسیقی احساس خاصی در ما به‌وجود می‌آورد. بلکه مغز ما به‌شکل متفاوتی به موسیقی شاد و غمگین واکنش نشان می‌دهد. مغز ما به‌طور دائم در حال مقایسه اطلاعات دریافت شده از طریق حس بینایی با واقعیت‌هایی است که از دنیای اطراف بر اساس دانسته‌ها و تجربیات انتظار داریم. در نهایت، نتیجه نهایی ذهن ما همان چیزی است که از دنیای واقعی دریافت و درک نموده‌ایم. بنابراین، آهنگ‌های شاد که باعث بالا رفتن روحیه و احساس شادی در شما می‌شوند، به‌طور کاملا واضح تاثیر مستقیمی بر درک شما از دنیای اطراف خواهند داشت.

موسیقی باعث هضم بهتر و سریع‌تر غذا می‌شود.

در واقع موسیقی به‌طور مستقیم اثری بر دستگاه گوارش ندارد، اما استرش را کاهش می‌دهد، در نتیجه ترشح اسید معده کمتر خواهد شد و در نهایت عمل هضم، بهتر و راحت‌تر صورت خواهد گرفت. شنیدن موسیقی آرام و کلاسیک همچنین باعث می‌شود آرام‌تر نیز غذای خود را میل کرده و در نتیجه احتمال گرفتگی عضلات معده نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

-در اغلب موارد موسیقی را برای پروسه درمان ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های پارکینسون و سکته مغزی و مشکلات قلبی عروقی تجویز می‌کنند.

قدمت درمان با استفاده از موسیقی تقریبا به قدمت تمدن بشری است و امروزه با وجود پیشرفت علم در زمینه‌های گوناگون از موسیقی‌درمانی به‌تنهایی ویا همراه با درمان‌های دیگر استفاده می‌کنند. وقتی این‌گونه بیماران به موسیقی‌های ریتمیک گوش می‌دهند، به‌طور همزمان حرکات عضلات آن‌ها بیشتر و بهتر می‌گردد. محققان توانسته‌اند با گام‌های آهنگین به این بیماران در برداشتن قدم‌های محکم‌تر کمک کنند، درست شبیه مارش نظامی که سربازان با ضربات طبل گام برمی‌دارند. پارکینسون بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح کننده دوپامین رخ می‌دهد. گره‌های قاعده‌ای مغز موجب علائم لرزش، سفتی عضلات و کندی حرکات می‌شوند؛ اما موسیقی با ترشح دوپامین موجب بهتر شدن وضع این بیماران خواهد شد. حتی یکی از هیجان‌انگیزترین کشفیات اثر موسیقی در مورد انسان نشان داده که جنین‌های ۴ ماهه به بالا نسبت به موسیقی کلاسیک واکنش نشان داده و با آن آرام می‌شوند.

-در هنگام گوش دادن به موسیقی در اثر آزاد شدن هورمون دوپامین توسط مغز، لرزه‌ای را در سرتاسر بدن خود حس می‌کنید.

در واقع این لرزه درست در لحظه اوج آهنگ اتفاق می‌افتد. دوپامین هورمونی است که در صورت احساس سرخوشی و لذت در بدن شما ترشح شده و به صورت کاملا مستقیم با جنب و جوش و هیجان‌های شما در ارتباط است. در این تحقیقات همچنین مشخص شد چرا موسیقی نقش بسیار مهم و حیاتی را در تمام مناسبت‌های احساسی و هیجانی انسان‌ها از بدو آفرینش ایفا کرده است.

-اثر موسیقی ملایم در کاهش استرس همانند یک جلسه ماساژ عالی عمل کرده و سلامت را بهبود می‌بخشد.

گوش دادن به آهنگی که از آن لذت می‌برید سطح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش داده و در نتیجه سطح استرس را در بدنتان به شدت پایین می‌آورد. اشاره به این نکته به این دلیل حائز اهمیت فراوانی است که استرس عامل ۶۰٪ از تمام بیماری‌ها و امراض شناخته شده است. پس به شما توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت و آرامش خود در طول روز رادیو را روشن کنید، همراه آن آواز بخوانید و یا حتی با ضرب آهنگ آن پای خود را به زمین بکوبید.

منبع : سایت پیانو باربد