اطلاع و آشنایی با نکات مهم در هنگام خرید یک ساز ویولن مناسب

باید دانست که انتخاب ساز، انتهای ماجرا نیست، بلکه ابتدای ماجراست. خرید یک ساز، نیازمند انتخابی دقیق و مناسب است. به همین دلیل با وجود نوشته های بسیاری که در روزنامه ها، مجلات، سایت ها و رسانه های مختلف در این زمینه وجود دارد، ما بر آن شدیم که با همکاری و همفکری جمعی از اساتید و ویولنیست های موفق، مقاله ای کامل، مفید و شایسته را تقدیم به علاقمندان کنیم. اگر انتظار دارید که در آینده یک نوازنده خوب باشید، باید حرفه ای بیندیشید و همچنین حرفه ای رفتار کنید. آموختن ویولن سخت نیست، اما تلاش بسیاری می طلبد. برای تلاش در این زمینه باید حس امیدواری به هنرجو تزریق شود. یکی از عوامل مهمی که در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد، داشتن یک ساز خوب است. سازی که صدای آن باعث هراسیدن هنرجو نشود و ذوقی را به او منتقل کند که وی بتواند فعل خواستن را بهتر صرف کند.

عده ای از معلمین آموزش ویولن هنگام خرید ساز همراه هنرجو هستند. درغیر این صورت، عده ای دیگر از معلمین ساز که خرید را به هنرجویانشان می سپارند، متذکر نکاتی هستند که شامل خرید با شرط تایید معلم نیز می شود. معمولا تمام فروشندگان سازهای موسیقی ، این شرط را می شناسند. در هر صورت هر هنرجوی ویولن لازم است نکات و الزامات خرید یک ساز مناسب را بداند و به همین دلیل در زیر این موارد را ذکر می کنیم. دقت کنید که خرید یک ویولن ملزم به دانش نکات و موارد بسیاری است. اما در زیر تنها مواردی ذکر شده اند که مناسب برای یک هنرجوی تازه کار است.

بررسی بدنه:

به دقت تمام سطح بدنه چوبی را بررسی نمایید. درصورت مشاهده کوچکترین ترکی در سطح ساز از ادامه مرحله خریدش منصرف شوید و به سراغ سازی جدید بروید.

بررسی گریف :

گریف ساز باید کاملا صاف و بدون تاب باشد. این مورد را به دقت از کناره ها و مقابل بررسی نمایید.

– پس از تست ویلن ، باید به سراغ آرشه بروید: چوب آرشه باید کاملا صاف و بدون خم باشد. برای آگاهی از سلامت صاف بودن چوب، موهای آرشه را با استفاده از پیچ موجود در انتهای آرشه سفت نمایید. سپس آرشه را در حالی نگه دارید که قسمت چوب به سمت بالا و موها به سمت پایین هستند . یکی از چشم ها را ببندید و چشم دیگر را در امتداد مستقیم ته آرشه قرار دهید.

دقت کنید که چوب آرشه باید کاملا موازی با موهای آرشه باشد.

در غیر این صورت آرشه دیگری را از فروشنده درخواست نمایید. برای دید صحیح تر و بدون خطا، بهتر است که هنگام انجام این تست، نوک آرشه به سوی پایین باشد.

– بررسی کیفیت و حجم صدا: پس از بررسی موارد ذکر شده، حال باید کیفیت و حجم صدای ساز را بررسی کرد. این بررسی تنها می تواند توسط معلم ساز انجام شود. دقیقا به همین دلیل اشاره شد که در صورت غیبت معلم در هنگام خرید، ویولن منتخب خود را حتما با شرط تایید معلم از فروشنده خریداری نمایید. امیدواریم این مقاله راهنمای خوبی برای شما تازه هنرجویان عزیز بوده باشد تا بتوانید با استفاده از آن، تصمیمی درست و سازی مناسب را برای خود برگزینید.

بررسی برچسب اطلاعات ساز :

مشاهده می شود که اکثر خریداران ناآشنا با ساز ویولن از وجود این برچسب بی خبر هستند. این برچسب را می توان در سوراخ سمت راست ویولن (درصورتی که صفحه رویی ویولن روبروی چشم قرار دارد، سمت چپ است) مشاهده کرد. معمولا روی این برچسب اطلاعاتی از قبیل کمپانی تولید کننده (شخص سازنده)، کشور سازنده (درصورتی که ساز تولید یک کمپانی باشد) و همچنین سال تولید ساز درج می گردد.

قبل از بررسی این برچسب، ابتدا اطلاعات ساز را از فروشنده سوال کنید.

به این ترتیب از صداقت فروشنده ساز نیز آگاهی پیدا خواهید کرد. البته این را هم در نظر داشته باشید که امروزه سوءاستفاده های بسیاری از این طریق انجام می شود. این چسب ها قابل دست کاری می باشد. به همین دلیل چندان نمی توان به صحت این مورد اکتفا کرد.

بررسی گوشی های کوک:

سازهای بسیاری با مشکل گوشی کوک مواجه هستند.

گوشی های ساز باید پس از کوک کردن پایدار باشند و شل نشوند. با اندکی چرخاندن به دو سمت آنها را تست نمایید.

منبع : سایت vavmusic