جالب ترین حقایق پیانو که شاید هرگز نمی دانستید

شاید با مطالعه مطلب زیر تصور شما به کلی از این ساز عوض شده و با نگاهی ارزشمندتر به این ساز نگاه کرده و هویتی جدیدی به آن ببخشید.

  • نام پیانو مخفف کلمه ایتالیایی پیانو فورته (Piano et forte) می‌باشد. این کلمه از دو بخش تشکیل شده است: پیانو به معنی «ملایم» و فورته به معنی «با صدای بلند». این اسم به خوبی بیان‌گر قابلیت بالای این ساز در تولید صداهای گوناگون و متنوع از ملایم و نرم تا قوی با موج بالا می‌باشد.

 

  • شاید بد نباشد بدانید پیانو ساز جدیدی در دنیای موسیقی شمرده می‌شود. اولین پیانو در سال ۱۶۹۸ توسط بارتولو‌مئو کریستافوری (Bartolomeo Cristofori) در شهر پادووای ایتالیا ساخته شد. بنابراین پیانو سازی نوظهور است با قدمتی ۳۱۶ ساله که در برابر سازی همچون فلوت که قدمتی بیش از هزار سال دارد از تاریخچه کوتاهی برخوردار می‌باشد.

 

  • حدود ۱۲۰۰۰ قطعه در ساختمان یک پیانوی آکوستیک به‌کار رفته‌اند که حدود ۱۰۰۰۰ عدد از این قطعات متحرک هستند. قطعات بسیار ریزی که کارکردن دقیق و بی نقص همه آن‌ها برای اجرای درست و با کیفیت یک پیانو لازم و حیاتی است. کوچکترین خللی در اجرای هر کدام از این قطعات می‌تواند منجر به کاهش شدید کیفیت صدای تولید شده توسط پیانو شود.

 

  • در هر پیانوی آکوستیک حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ رشته سیم وجود دارد و هر یک رشته سیم حدود ۷۲ کیلوگرم کشش را طی اجرای قطعه تحمل می‌کند. در نهایت مجموع کششی که به بدنه پیانو تحمیل می‌شود حدود ۱۸ هزار کیلوگرم خواهد بود.

 

  • اولین صادرات پیانو در سال ۱۸۴۴ توسط یک آمریکایی به نام Jonas Chickering به کشور هند صورت گرفت.

 

  • هر پیانوی گرند به‌طور متوسط دارای وزنی معادل ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد. یعنی وزنی مشابه یک موتورسیکلت یا خودروی کوچک.

 

  • امروزه تنها سه عدد از پیانوهای ساخت کریستافوری در جهان موجود است.

پیانو تولید ۱۷۲۲، موزه ملی رم در بخش سازهای مختلف موسیقی
پیانو چهار اکتاوه تولید ۱۷۲۰، موزه متروپولیتن در نیویورک
پیانو چهار و نیم اکتاوه تولید ۱۷۲۶، موزه سازهای مختلف موسیقی در لایپزیگ آلمان

 

  • گران‌قیمت‌ترین پیانوی موجود در جهان یک پیانوی گرند ساخته شده از جنس کریستال و تولید شرکت کانادایی Heintzman می‌باشد. این پیانو توسط لنگ لنگ (Lang Lang) پیانیست معروف چینی در افتتاحیه المپیک ۲۰۰۸ نواخته شد و پس از آن به مبلغ ۳.۲۲ میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد. یک شهروند چینی به طور متوسط باید ۲۲۳ سال کار کند تا قادر به خرید این پیانو باشد.

منبع : سایت پیانو باربد