گروه موسیقی «رنسانس» از کشور صربستان در تالار رودکی روی صحنه رفت .فرزاد طالبی (مدیر کل دفتر موسیقی) و کمال موفتیچ (سفیر بوسنی و هرزه‌گوین) برای تماشای اجرای این گروه صرب به تالار رودکی آمده بودند.
کشور صربستان در بخش جنوب شرقی اروپا و مرکز شبه‌جزیره بالکان واقع است و اجرای این گروه گاهی ذهن را به اروپای شمالی و موسیقی این سرزمین و اسکاتلند می‌برد.

گروه موسیقی «رنسانس» در سال ١٩۶٩ در بلگراد تشکیل شد. این گروه موسیقی در یوگسلاوی قدیم و جنوب شرقی اروپا است و بیشترین اجراها را در سطح اروپا داشته است. رنسانس چهار دهه است که بیش از سه هزار کنسرت در اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه برگزار کرده و در فستیوال‌های بسیاری در یوگسلاوی سابق و دیگر کشورها شرکت کرده است. این گروه به تفسیر تاریخی رنسانس پایبند است، با کوشش اعضای این گروه، پژوهش‌های موسیقی قرون وسطی و رنسانس به سیستم آموزشی صربستان معرفی شد و اکنون در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های بلگراد تدریس میشود.
مردان بلند قامت گروه موسیقی رنسانس حدود ۶٠ ساله بودند و یکی از اعضای این گروه ۶ نفره، جوانی حدود ٣۵ ساله بود که اجرا و آواز زیبای آنها موجب تشویق‌های مخاطبان در تالار رودکی می‌شد. دراگان ملاجنوویچ (آواز، دیوان، تنظیم)، دارکو کاراییچ (باقلاما)، ژرژ گرییچ (پایپس، کاوال، بگ پایپ، هورن، ذرنا)، مومیر ریستیچ (فیدل) و زوران کستادینوویچ (ویل) اعضای این گروه موسیقی را تشکیل میدادند.

منبع: سایت موسیقی ما

سایت ریتم نو