چنان چه در هنگام نواختن پیانو در عضلات خود ، گرفتگی و یا تنشی را احساس می کنید لطفا نکات زیر را  مطالعه نمایید ، چرا که این موضوع می تواند صدمات بزرگی به عضلات شما وارد نماید :

  • حرکت آزاد مچ تقریبا مهمترین نکته برای اجرای بدون استرس است. سعی کنید حرکت آزاد و راحت مچ (بدون استفاده از بازوها) را به سمت بالا، پایین و یا به صورت چرخشی تمرین کنید. این تمرین را ابتدا قبل از نشستن پشت پیانو انجام دهید.
  • مراقب باشید که مچ ها همواره نرم و منعطف بوده و بتوانند آزادانه حرکت کنند. مچ سفت،‌ برآمده و یا افتاده (‌حالتهایی که مچ به سمت بالا و یا پایین شکسته می شود)‌ با محدود کردن دامنه حرکت،‌ نوازندگی را مختل می کند.
  • سعی کنید انگشتان با استفاده از تمام انرژی (‌و تمامی اجزا)‌ نتها اجرا کرده و صدایی بلند و غنی ایجاد کنند. این کار را میتوانید با اجرای آهسته نتهای یکی از تمرینات مقدماتی (‌ نظیر تمرینات چرنی در تصویر زیر)‌ انجام دهید. بعد از اجرای هر نت، مچ را با اعمال یک حرکت چرخشی آزاد کنید تا تنش و فشاری که برای اجرای نت اعمال شده بود کاهش یابد.
  • همواره دقت کنید که کلید ها را با نوک انشگتان لمس کنید (بدون تماس ناخن با کلید)‌. متاسفانه برخی از هنرجویان خیلی به این موضوع توجهی ندارند.ولی اغلب آنها وقتی از این موضوع مطلع باشند به خوبی می توانند آنرا کنترل کنند. با دقت به این موضوع هنرجو نسبت به چگونگی لمس کلاویه ها بیشتر حساس می شود و همچنین بیشتر می تواند بر روی استقلال انگشتان متمرکز شود.
  • وقتی پشت پیانو نشسته اید دستها را در کنار بدن به طور آزاد رها کنید به طوریکه احساس کنید دستها سنگین هستند. در طول تمرین چندین بار کار را متوقف کنید و این حرکت را انجام دهید. این کار کمک می کند تا دستهای شما حس ریلکس بودن را بیشتر متوجه شوند!
  •   در حین تمرین سعی کنید تمامی حرکات دستها و بدن خود را زیر نظر داشته باشید, با این کار کم کم می توانید حرکتهای صحیح را آغار کنید. اگر بتوانید قطعه مورد نظر را از حفظ بنوازید بیشتر می توانید به دستها و حرکات بدن توجه داشته باشید.

منبع : سایت خانه پیانو ( برداشتی از سایت melaniespanswick با ترجمه ی محسن جوزی )