چگونه از تکنیک خفه کردن گیتار در نوازندگی خود بهره ببریم؟

وقتی نت‌ها را برای مدت کوتاهی قطع کنیم در اصطلاح صدای گیتار را خفه کرده‌ایم. خفه کردن گیتار با دست راست یا چپ صورت می‌گیرد.

برای گیتار نواختن همیشه به لرزش سیم‌ها و ایجاد صدا نیاز نداریم. ما می‌توانیم گاهی صدای قوی‌تری ایجاد کنیم. برای این‌کار کافیست نت‌ها را به مدت کوتاهی قطع کرده و استاکاتوی بیشتری بنوازیم. به این کار خفه کردن صدای گیتار می‌گویند.

جالب است بدانید خفه کردن صدای سیم‌ها هم با دست چپ و هم با دست راست و هم با کمک هردو دست امکان‌پذیر است.

ریتم یک کلید مهم در نواختن صحیح بلوز است و شما باید تکنیک‌های خفه کردن صدا را کاملا یاد بگیرید تا بتوانید ریتم را به‌درستی بنوازید.

آموزش خفه کردن صدا با دست راست (Right Hand Damping)

خفه کردن گیتار یا خفه کردن صدای گیتار با دست راست به دو طریق انجام می‌شود. نوازندگان بلوز، جاز و راک، معمولا سیم‌ها را به وسیله‌ی کف دست و یا کناره‌ی دست خفه می‌کنند. درواقع شما سیم‌ها را با دستتان لمس می‌کنید و به وسیله‌ی این کار مانع لرزش سیم‌ها می‌شوید. شاید این کار در ظاهر ساده باشد اما به معنای آسان بودن این تکنیک نیست و ممکن است لازم باشد زمان زیادی برای به دست آوردن کنترل روی این کار وقت بگذارید. ولی خب این کار یک تکنیک لازم برای نواختن ریتم است.

پس از طی زمان بیشتری از تمرین، شما قادر خواهید بود که باس‌ها را خفه کنید در حالی‌که اجازه می‌دهید سیم‌های تربل هم‌چنان بلرزند.

این کار می‌تواند برای شما یک ریتم متحرک و یک هارمونی شفاف را به‌طور همزمان ایجاد نماید. این یکی از عناصر اصلی در سبک هنرمندانی چون «مرل تراویس» و یا «چت اتکینس» است.

یک نوازنده‌ی کلاسیک با گذاشتن نوک انگشتان بر روی سیم‌ها، آن‌ها را خفه می‌کند. با این تکنیک شما می‌توانید سیم‌های خاصی را خفه نمایید که امکان ترکیب شدن با لگاتو و استاکاتو را نیز به شما می‌دهد. اما توسط این تکنیک امکان ایجاد یک ریتم متحرک واقعی سخت‌تر می‌شود.

آموزش خفه کردن صدا با دست چپ (Left Hand Damping)

خفه کردن صدا با دست چپ هم امکان‌پذیر است. این کار با تماس انگشتان با سیم‌ها انجام می‌شود.

اگر بخواهید سیم‌های خاصی را خفه کنید، برای مثال اگر سیمی به شما نتی می‌دهد که آن نت ارتباطی با آکوردی که می‌نوازید نداشته باشد، آن سیم را به وسیله‌ی یکی از انگشتانتان لمس می‌کنید.

این کار اکثرا با کمک تکیه دادن انگشتی که فرت مجاور سیم را گرفته است انجام می‌شود. اگر آکوردهای باره را می‌نوازید، می‌توانید باره را رها کنید و با این کار کل آکورد را خفه نمایید.

هم‌چنین می‌توانید سیم‌ها را مضراب (پیک) بزنید بدون این‌که اجازه‌ی صدا کردن به آن‌ها بدهید. این کار به شما ریتمی قوی می‌دهد. با استفاده از تکنیک‌های خفه کردن دست چپ می‌توانید ریتمی صاف  و هموار از نت‌های چنگ و دولاچنگ داشته باشید و یک ریتم سنکوپی قوی را خلق نمایید.

منبع : سایت گیتار لرن