بسیاری از ما با معادله E=MC2 و بسیاری از تصاویر این دانشمند آشنا هستیم، اما درباره اشتیاق مادام العمر آلبرت انیشتین به موسیقی چیزی می دانید؟

مانند بسیاری از دانشمندان برجسته، آلبرت انیشتین نه تنها یک فیزیکدان و ریاضیدان برجسته بود، او همچنین یک موسیقیدان بود که با برخی از نوازندگان بزرگ زمان خود می نواخت. زندگی موسیقایی او با زندگی علمی اش همراه بود و اغلب جدایی ناپذیر می شد.موسیقی او نه تنها به نظریه پردازی او کمک کرد، بلکه زنان را نیز به سوی او جذب میکرد.در این نوشته برخی از جنبه‌های موسیقی زندگی انیشتین را بررسی می‌کنیم.

آغاز موسیقی برای انیشتین

انیشتین آهنگسازانی را که دوست داشت انتخاب می کرد. همچنین انیشتین از تحسین کنندگان بزرگ ولفگانگ آمادئوس موتزارت بود و رابطه عاشقانه او با موسیقی موتزارت از زمانی شروع شد که او سیزده سال داشت. یکی از سونات های ویولن که واقعاً به آثار مورد علاقه او تبدیل شد و در طول زندگی اش آن را می نواخت سوناتا K. 301 در می مینور بود که یکی از محبوب ترین و لذت بخش ترین آثار موسیقی برای او بود.

اگر در مورد احساس انیشتین نسبت به موتزارت تردیدی وجود داشته باشد، سخنان خود او به خوبی این تردید را رد کرده و حس او را نسبت به این موسیقیدان نشان می دهد که می گوید: (موسیقی موتزارت از چنان خلوص و زیبایی برخوردار است که فرد احساس می کند آن را تازه یافته است و همیشه به عنوان بخشی از زیبایی درونی کیهان وجود داشته است و در انتظار کشف شدن بوده است.)

انیشتین در حدود شش سالگی شروع به نواختن ویولن کرد و تا سن چهارده سالگی با استادان مختلفی نوازندگی را ادامه داد، اما متوجه شد که بسیاری از این استادان فاقد جرقه ای هستند که او به دنبال آن بود، و ترجیح می دادند به جای تمرکز بر روح و احساس موسیقی، روی تمرینات تکنیکی کار کنند. مقاله ای توسط A. Miller در سال ۲۰۰۶ در نیویورک تایمز نوشته شد که او ادعا می کند که انیشتین جوان روزی با ناامیدی از تکرار تمرین های تکنیکی بی پایان، صندلی را به سمت استادش پرتاب کرد. علیرغم فراز و نشیب های درس ویولن، انیشتین تا آخر عمر به نواختن ساز ادامه داد و در این باره گفته است: من بیشترین لذت را در زندگی از ویولنم دریافت می کنم.

انیشتین و پیانو

انیشتین نیز مانند بسیاری از کودکان خردسال پیانو را آموخت. مادرش، پائولین انیشتین یک پیانیست عالی بود و او بود که انیشتین را در طول کاوش های موسیقی اولیه اش آموزش داد. ادعا می شود که انیشتین هنگام بداهه نوازی در پیانوی خود در واقع نظریه نسبیت خود را ارائه کرد، اما این چیزی بیش از حدس و گمان نیست. در ابتدا، انیشتین به پیانو بیشتر از ویولن علاقمند بود، اما ویولن در نهایت قلب این مرد بزرگ را تسخیر کرد.با این حال، انیشتین در زمانی که در برلین زندگی می کرد، یک پیانوی گرند خرید و واضح است که این ساز برای او اهمیت زیادی داشت و زمانی که در سال ۱۹۳۳ در آمریکا اقامت گزید، پیانو را به آن سوی اقیانوس اطلس برای او فرستادند.

ویولن های انیشتین

انیشتین در طول زندگی خود حدود ده ویولن مختلف داشت که همه‌ی آن ها را با نام مستعار لینا میخواند. زمانی که انیشتین در حال نواختن یکی از این ویولن ها بود همسر دومش السا عاشق او شد. او گفته که به دلیل اینکه انیشتین بسیار زیبا ویولن مینواخته عاشق او شده است.ظاهراً به انیشتین این فرصت داده شد که ویولن گوارنری داشته باشد و با آن بنوازد، اما در عوض و متواضعانه یک ویولن سطح پایین تر را انتخاب کرد. (ویولن های گوارنری در کنار استرادیواریوس در بین بهترین های جهان قرار دارند.)

در اواخر عمر انیشتین متوجه شد که لحنی که در ویولن خود تولید می‌کرد دیگر او را خوشحال نمی‌کرد و در سال‌های آخر کاملاً از نواختن ویولن دست کشید و ترجیح داد با پیانو بداهه نوازی کند. آخرین ویولن او به نوه‌اش برنارد سزار داده شد که تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۸ آن را نگه داشت.

دوستان موسیقیدان انیشتین چه کسانی بودند؟

آرتور روبنشتاین

در طول زندگی حرفه ای و برجسته اش تعجب آور نیست که بدانیم انیشتین با بسیاری از افراد مهم تاریخی دوست بوده است. یکی از قابل توجه ترین ارتباطات موسیقی در میان مشاهیر را با آرتور روبنشتاین داشته است. روبنشتاین پیانیست کلاسیک بود که در سال ۱۸۸۷ در لهستان متولد شد و به عنوان یکی از بزرگترین مفسران موسیقی شوپن شناخته شد. انیشتین و روبنشتاین با هم مینواختند.

فریتز کرایسلر

یکی از معتبرترین ویولونیست های آن زمان فردی به نام فریتز کریسلر (۱۸۷۵-۱۹۶۲) بود. تکنیک و لحن کرایسلر بر همگان شناخته شده بود و در واقع او با همان ویولنی نواخت که انیشتین با آن زمانی مینواخت یعنی ویولن گوارنری. می گویند که انیشتین و کریسلر چندین بار با هم تمرین موسیقی داشتند و همچنین نواخته اند.

آرتور اشنابل

آرتور اشنابل یکی دیگر از پیانیست های معتبر نیز با ویولونیست اینشتین نواخت.

فیلیپ گلس و انیشتین

فیلیپ گلس آهنگساز مینیمالیست آمریکایی تحسین شده جهانی در سال ۱۹۷۶ اپرایی به نام “انیشتین در ساحل” نوشت. داستانی که زندگی انیشتین را روایت می‌کند که شامل یک نوازنده ویولن است که به طور مبهمی شبیه به دانشمند برجسته انیشتین است.

چند نقل قول موسیقی از انیشتین

انیشتین، جدای از مارک تواین، یکی از افرادی است که از او نقل قول زیاد موجود است. در اینجا تعدادی از نقل قول‌ها از آلبرت انیشتین وجود دارد که جذاب‌ترین آنهاست، زیرا بینشی واقعی از احساس او درباره موسیقی ارائه می‌دهند.

زندگی بدون پخش موسیقی برای من غیر قابل تصور است.

من رویاهایم را در موسیقی زندگی می‌کنم، زندگی‌ام را در قالب موسیقی می‌بینم.

اگر یک فیزیکدان نبودم احتمالا یک موسیقیدان می شدم.

زندگی مانند یک پیانو است، آنچه از آن بدست می آورید بستگی به نحوه نواختن شما دارد.

همسر انیشتین، السا در موردش این چنین مینویسد: زمانی که به تئوری هایش فکر می کند، موسیقی به او کمک می کند. او به اتاق کارش می رود، برمی گردد، چند آکورد پیانو مینوازد و چیزی را یادداشت می کند و باز به اتاق کارش برمی گردد.

منبع:https://www.cmuse.org/albert-einstein-music/