ساز کالیمبا از سازهای بومی آفریقا است. این ساز در زبان آفریقایی به معنی موسیقی کوچک است. شاید سخت به نظر برسد اما کوک کردن کالیمبا کار ساده ای می باشد اما قبل از آن باید کمی با نت ها آشنایی داشته باشید.

برای کوک کردن کالیمبا به چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای کوک کردن این ساز به چند وسیله احتیاج دارید. اولین چیز چکش کوک کالیمبا است که هنگامی که این ساز را خریداری می کنید در بسته بندی اولیه آن و بر روی ساز موجود است. دومین وسیله داشتن تیونر کروماتیک است که در این مورد می توانید از تیونر اپلیکیشن هایی که بر روی گوشی نصب می شوند نیز استفاده کنید. از مترونوم تیونرهایی که پیکاپ پیزو دارند هم می توانید استفاده کنید. می توانید این پیکاپ را به هر قسمتی که از سازتان دسترسی دارید متصل کنید و هنگامی که تیغه های کالیمبا را می نوازنید نت هرکدام را به صورت جداگانه بر روی مترونوم مشاهده کنید.

کوک کردن ساز کالیمبا

در ساز کالیمبا یک نت تونیک وجود دارد که تیغه ی وسطی کالیمبا است و نت اصلی به شمار می رود. کوک کردن کالیمبا، به این معنی است که شما طول تیغه‌های ساز خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که صدای مورد انتظار با نت مشخص تولید شود و برای این امر شما باید به این نکته آگاه باشد که سازتان روی چه گامی کوک است. به عنوان مثال اگر کالیمبای شما روی گام دو ماژور است نت‌های ساز شما از دو شروع شده و به دو ختم می‌شوند.هر بار که با ساز خود می‌نوازید، تیغه‌های نصب شده روی آن ممکن است به دلیل جا به جایی یا هر عامل دیگری از کوک خارج شده باشد و کوک نباشد.

برای تغییر کوک کالیمبا ضربه هایی که با چکش به تیغه ها زده می شود اگر به سمتی باشد که طول تیغه ها را بیشتر کند صدا بم تر میشود و اگر به لبه تیغه ها از سمتی که با انگشتان خود آن را می نوازید ضربه بزنید طول تیغه ها کوتاه تر شده و صدا زیرتر میشود.

نکته

از آن جایی که تیغه های کالیمبا دارای لعاب کروم می باشند بهتر است در هنگام کوک کردن با چکش به صورت مستقیم به تیغه ها ضربه نزنید و از یک مستطیل چوبی یا هر جنس دیگری استفاده کنید.