صداهایی که در زمین می شنویم با صدایی که در مریخ می شنویم یکسان نیستند.مریخ نورد (Perseverance) ناسا از فوریه ۲۰۲۱ سطح مریخ را بررسی می کند و از روز پس از ورود به سیاره سرخ صداها را ضبط می کند.صداهایی که برگشتند نشان دادند که مریخ سیاره‌ی ساکتی است. در واقع این تجربه آنقدر ساکت بود که دانشمندان فکر کردند که میکروفون هایشان آسیب دیده است و دیگر کار نمی کند.

صدا در مریخ به دلیل سه تفاوت اصلی تغییر می کند. جو، دما و چگالی آن.ما با دکتر نینا لانزا از آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در نیومکزیکو، ایالات متحده صحبت کردیم تا در مورد چگونگی تأثیر موسیقی بر روی سیاره سرخ بیشتر بدانیم.در حالی که جو زمین عمدتاً از نیتروژن تشکیل شده است، با حدود ۲۱ درصد اکسیژن و مقدار کمتری از گازهای دیگر مانند دی اکسید کربن،اما جو مریخ ۹۶ درصد دی اکسید کربن است و سیاره‌ی مریخ همچنین دما و چگالی کمتری نسبت به زمین دارد.

دکتر لانزا توضیح می‌دهد: همه چیز در مریخ بسیار آرام‌تر به نظر می‌رسد، زیرا به دلیل چگالی مولکول‌های کمتری در مریخ وجود دارد ، بنابراین این مولکول‌ها برای ایجاد موجی که حرکت می‌کند باید سخت‌تر کار کنند.ماه گذشته، یک مطالعه نشان داد که سرعت صوت در مریخ کمتر از زمین است. با این حال، بر خلاف زمین، مریخ دارای دو سرعت صوت است. سرعت صوت در زمین تقریباً ۷۶۷ مایل در ساعت (۳۴۳ متر در ثانیه) است، در حالی که در مریخ، سرعت های پایین تر با سرعت ۵۳۷ مایل در ساعت (۲۴۰ متر در ثانیه) حرکت می کنند و صداهای بلندتر با سرعت ۵۵۹ مایل در ساعت (۲۵۰ متر در ثانیه) حرکت می کنند.

دکتر لانزا در ادامه می گوید: صداها در فرکانس‌های مختلف در گام‌های مختلف نیز به‌ طور متفاوتی نسبت به روی زمین واکنش نشان می دهند. به طور کلی نت های بلندتر ساکت‌تر و نت های پایین‌تر بلندتر شنیده می شوند.اگر به موسیقی با صدای بسیار بلند گوش می دهید، صدایی بسیار ریز و آرام به گوشتان می رسد در حالی که آهنگ هایی با نت های پایین تر کمی قوی تر به نظر می رسند و این بیشتر به دلیل وجود دی اکسید کربن است.او می گوید که اگر یک ارکستر زهی در این سیاره بنوازد بیشتر خاموش به نظر می رسد و صدای زیادی از آن ها شنیده نخواهد شد.در این میان جاذبه زمین نقش بسیار بزرگی را برای کسانی که سازهای بزرگتری می نوازند ایجاد می کند.

تحقیق درباره‌ی صدا بخش مهمی از تحقیقات دانشمندان در مورد سیاره سرخ است. در SuperCam، یک میکروفون به پشت دکل آن وصل شده است که نه تنها صدای بخار شدن سنگ های لیزری، بلکه صداهای کلی که در مریخ ایجاد می شود را نیز دریافت می کند. به نظر می رسد که شما در واقع می توانید چیزهای زیادی را در مریخ بشنوید. شما می توانید چیزهایی مانند باد و صدای سیاره را در زمان های مختلف روز بشنوید.