پیکاپ به مبدلی گفته می شود که ارتعاشات مکانیکی تولید شده توسط ساز را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که با استفاده از تقویت کننده ساز برای ایجاد صداهای موسیقی از طریق آمپ تقویت و پخش می شود. با پیکاپ گیتار است که می توانید صدای ساز خود را بشنوید. به همان اندازه که چوبی که گیتار شما از آن ساخته شده است مهم می باشد سیم ها و آمپ نیز مهم هستند.

با این حال، پیکاپ ها در شکل ها و اندازه های مختلفی موجود هستند. به عنوان مثال، شما نمی توانید از همان پیکاپی که برای نواختن موسیقی کانتری استفاده می کنید برای نواختن هارد راک و متال استفاده کنید و اگر پیکاپ مناسب با نوع موسیقی خود نداشته باشید ، به سختی می توانید خروجی دلخواهتان را از سازتان دریافت کنید.

پیکاپ چیست؟

پیکاپ یک قطعه ی آهنربایی است که سیم عایق شده به دور آن پیچیده می شود که ارتعاش سیم های ساز شما را به یک سیگنال الکترونیکی تبدیل می کند. پیکاپ ها در سازهای الکتریکی و آکوستیک استفاده می شوند.

پیکاپ گیتار الکتریک

پیکاپ های گیتار الکتریک (و پیکاپ های باس الکتریک) را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: سینگل کویل، هامباکر و P90.

سینگل کویل (Single Coil)

پیکاپ های سینگل کویل در ساختارشان از یک آهنربا استفاده می کنند. یکی از بهترین پیکاپ های سیگل کویل، پیکاپ‌های استاندارد (Fender Stratocaster) هستند البته این نوع پیکاپ در گیتارهای دیگر نیز استفاده می‌شوند. این نوع از پیکاپ ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند اما به طور کلی صدایشان از پیکاپ های هامباکر یا P90 واضح تر و شفاف تر می باشد. ژانرهایی که با این نوع پیکاپ می توان نواخت شامل کانتری ، بلوز و سرف (surf) می باشد ، اگرچه تقریباً در هر سبکی این نوع پیکاپ ها عالی به نظر می رسند. تنها نقطه ضعف آنها این است که ارتعاشات صدای زیاد (مانند آنچه در هارد راک و متال می شنوید) را همانند هامباکرها نمی توانند کنترل کنند.

هامباکر (Humbucker)

هامباکرها در اصل شامل دو پیکاپ سینگل کویل هستند که با هم کار می کنند. پیکاپ‌های سینگل کویل در معرض هوم ۶۰ سیکلی هستند، پدیده‌ای که در آن نویز الکتریکی پس‌زمینه همراه با ارتعاشات سیم‌ها به آمپر شما منتقل می‌شود. هامباکرها در مقایسه با پیکاپ های سینگل کویل لحن گرمی دارند، به همین دلیل است که آنها انتخابی مناسب برای موسیقی جاز هستند. با این حال، به دلیل خروجی بالاتر یا همان حجم صدای بیشتر از این پیکاپ ها در ژانرهایی که سطح بالایی از ارتعاشات صدا را دارند،عملکرد بهتری میتوان دید. تنها ژانرهایی از موسیقی که با هامباکرها همخوانی ندارند کانتری و سرف (surf) هستند، اما غیر از آن هامباکرها در هر شرایطی عملکرد خوبی دارند البته بسته به خروجی آنها نیز دارد.

P90

این پیکاپ‌ها را می‌توان به‌ نوعی حد وسط هامباکرها و سینگل کویل‌ها به‌حساب آورد. سیگنال خروجی این نوع پیکاپ‌ها از سینگل کویل‌ها بیشتر و از هامباکرها کمتر است. صدای آنها دارای عمق بیشتری نسبت به سینگل کویل‌ها و همچنین عمق کمتری نسبت به هامباکرها می باشد. کاربرد پیکاپ های P90 در سبک‌های بلوز و راک و البته نه هارد راک بیشتر است اما به‌ طور کلی،این نوع پیکاپ ها نسبتاً همه کاره هستند.

پیکاپ‌های باس الکتریک

پیکاپ‌های باس مانند پیکاپ‌های گیتار طراحی می‌شوند، اما به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:  J-pickup، پیکاپ‌های سینگل کویل، پیکاپ‌های دوال کویل Dual-Coil و پیکاپ‌های Soap Bar از این نوع پیکاپ ها می باشند.

جی پیکاپ‌ (J Pickup)

این نوع پیکاپ برای اولین بار در گیتار باس جاز مارک فندر مورد استفاده قرار گرفتند و به همین دلیل هنوز با این ساز مرتبط هستند. این پیکاپ ها تناژ گرم و شفافی دارند و معمولاً توسط نوازندگان جاز مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، آنها در موسیقی راک نیز محبوب هستند.

اسپلیت کویل (Split coil)

این پیکاپ‌ها، در واقع یک سینگل کویل هستند که به ۲ قسمت تقسیم شده اند.یک نیمه از این پیکاپ کمی بالاتر از دیگری قرار دارد. این پیکاپ ها عموماً توسط نوازندگان راک و پانک مورد استفاده ی بیشتری هستند.

دوال کویل (Dual coil)

پیکاپ های دوال کویل همان پیکاپ های هامباکینگ هستند،با این تفاوت که  به ‌اندازه (J Pickup) و(Split coil) رایج نیستند. پیکاپ های باس دو سیم پیچ، مانند هامباکر روی گیتار، صدای گرم تری نسبت به جایگزین های سینگل کویل دارند. اگر به‌ دنبال صدای باس قدیمی‌تری هستید، این پیکاپ ها عالی هستند، اگرچه وضوح صدای پیکاپ‌های بالا را ندارند.

سوپ بار (Soap bar)

این پیکاپ ها در اصل پیکاپ های (J bass) با بدنه پهن تر هستند. یک تفاوت قابل توجه در این نوع پیکاپ ها در واقع غیر قابل نفوذ بودن آن ها می باشد که به مرور زمان از آنها در برابر تخریب محافظت می کند. آنها همچنین دارای پین هایی هستند که از پایین پیکاپ بیرون زده اند تا امکان انجام ترکیب‌ سیم‌ کشی های گوناگون را آسان سازد.


پیکاپ‌های آکوستیک

پیکاپ‌های آکوستیک را می‌توان به سه دسته پیزو (Piezo) و (Transducer) و(Soundhole) تقسیم کرد.

پیکاپ‌های (Transducer)

این پیکاپ ها به دلیل اینکه به صدای واقعی صدای سازهای آکوستیک نزدیکند بسیار شناخته شده هستند. این پیکاپ ها با چسبیدن به صفحه روی گیتار الکتریک و سپس تبدیل صدا به سیگنال الکتریکی کار می کنند. این پیکاپ‌ها، چگونگی عکس‌العمل صفحه رویی گیتار به ارتعاشات سیم‌ها را دریافت می‌کنند و صدایی هم که تولید می‌کنند، مرتبط به این ارتعاشات است. تنها نقطه ضعف پیکاپ‌های مبدل این است که نسبت به پیکاپ‌های (piezo) و (soundhole) فیدبک بیشتری نشان می دهند.

پیکاپ‌های پیزو (Piezo)

این پیکاپ ها در واقع همان (Transducer) هستند که به شکل نواری باریک ساخته شده و به‌جای آنکه به سطح صفحه رویی گیتار بچسبد، در بریج و زیر سدل جایی که سیم های شما از روی آن عبور می کنند قرار می گیرند.این نوع پیکاپ ها  صدای ارتعاش سیم‌ها را دریافت می‌کنند و صدایی مصنوعی به شما می دهند.. پیکاپ‌های پیزو عموماً در برابر فیدبک مقاوم هستند و اگر به دنبال نواختن در محیط های بزرگ‌تر یا نواختن با حجم صدای بالا هستید این پیکاپ ها گزینه های بسیار مناسبی برای شما هستند.

پیکاپ‌های (Soundhole)

برای استفاده از این پیکاپ ها نیازی به سوراخ کردن و ایجاد تغییرات روی بدنه ی گیتار وجود ندارد زیرا که در دهانه‌ی حفره صدای گیتار آکوستیک نصب می شوند. در واقع این نوع پیکاپ همان صدای گیتار الکتریک می باشد ولی مدل‌های گران تر در این نوع پیکاپ صدایی شفاف و طبیعی دارد. مدل‌های بالاتر این پیکاپ‌ها همانند میکروفون عمل می کنند و بدون تولید فیدبک، بازخوردی مشابه میکروفون را به شما می‌دهند.

تفاوت بین پیکاپ‌های اکتیو (Active) و پسیو (Passive) در چیست؟

انواع پیکاپ هایی که در بالا به آن ها اشاره شد در دو دسته قرار می گیرند: فعال یا همان (active) و غیرفعال یا همان (passive).هر کدام از این پیکاپ ها به طور متفاوتی عمل می کنند و رنگ های صوتی آن ها با یکدیگر فرق دارند. بنابراین برای به دست آوردن صدایی که به دنبال آن هستید، مهم است که تفاوت بین این دو را بدانید.

 پیکاپ‌های پسیو (Passive)

این پیکاپ ها از اولین نوع پیکاپ هایی بودند که اختراع شدند. آنها را منفعل می نامند به دلیل اینکه سیگنال صوتی را تقویت نمی کنند. این پیکاپ ها رنگ صوتی گرم و طبیعی دارند و تقریباً برای انواع گیتار کاربرد دارند. تنها چیزی که در آن برتری ندارند مقاوم نبودن در مقابل دیستورشن های قوی می باشد.

پیکاپ‌های اکتیو (Active)

پیکاپ‌های اکتیو از مدارهای فعالی استفاده می‌کنند که به منبع تغذیه نیاز دارند و این منبع یک باطری ۹ ولتی است که در گیتار تعبیه شده است. این پیکاپ ها سیگنال صدا را تقویت می کنند و در نتیجه می توانند حجم صدای بیشتری را در خروجی داشته باشند. در پیکاپ‌های اکتیو می‌توانید فرکانس‌ها مانند تریبل، باس یا هر دو را از ساز بگیرید و این ویژگی معمولاً در اکثر گیتارهای آکوستیک-الکتریک وجود دارد. در گیتارهای الکتریک، پیکاپ‌های اکتیو معمولاً فقط برای ژانرهایی استفاده می‌شوند که به حجم صدای بالایی نیازمند هستند مانند متال و هارد راک. کمپانی (EMG) یکی از برجسته‌ ترین تولیدکنندگان پیکاپ‌های اکتیو است و پیکاپ‌هایی که تولید می‌کنند،در نوع خود عالی هستند.

 پیکاپ‌های اکتیو برای باس

پیکاپ های اکتیو در گیتار باس کمی متفاوت تر از مابقی آن ها می باشد.در گیتار باس، پیکاپ اکتیو معمولاً برای شکل‌دهی به صدای گیتار مورد استفاده قرار می گیرد و حجم صدا اهمیت چندانی ندارد.در واقع نوازنده گیتار باس با استفاده از این نوع پیکاپ ها به صدای ساز خود شکل می دهد و به دنبال خروجی گرفتن از حجم صدا نمی باشد.