ملودیکا جزو خانواده‌‌‌ی سازهای بادی و زبانه دار می باشد و در حقیقت حدود ۷۰ سال پیش کمپانی هوهنر این ساز را به شکل امروزی آن ابداع کرد و فرمی را به وجود آورد بین ساز آکاردئون و هارمونیکا و آن را ملودیکا نامید.
احتمالا اولین بار شخصی به نام آندری بورل ایتالیایی این ساز را به نام کلاویتا ساخته است اما فرم مدرن این ساز در دهه‌‌ی پنجاه میلادی توسط شرکت آلمانی (Hoher) ساخته شد . نام تجاری ملودیکا در واقع نامی است که کمپانی هوهنر برای این ساز برگزیده است و نام انحصاری این شرکت برای این ساز می باشد. این ساز بسته به شرکت تولید کننده آن نام های مختلفی دارد از جمله ملودیا‍، ملودیوم ، پیانکا، ملودین ، پیانو بادی، هارمونیکای کیبورد دار و ملودی هورن.

از سال ۱۹۵۰ این ساز در حال ساخته شدن می باشد و بدعت گذار آن در دنیا کمپانی هوهنر بوده است. ساز ملودیکا در گستره های صدایی سوپرانو، آلتو، تنور و باس ساخته می شوند و سری های مختلف آن دارای ۲۶ ،۳۲ و۳۷ کلید هستند که توسط برندها و کمپانی های مختلف تولید می شوند اما پرمخاطب ترین گستره‌ی صوتی این ساز سوپرانو و آلتو می باشد.

از ساختار و ویژگی های این ساز چه می دانید؟

ساختار ساز ملودیکا به این صورت است که باتوجه به اینکه زبانه های تعبیه شده در ساز با دمیدن هوا به حرکت در می آیند و قرار دادن کلاویه هایی بر روی آن ها این دسترسی را برای نوازنده راحت تر کرده است
و از بابت اجرا این ساز را در فرم ها و استایل های مختلفی می توان نواخت و نوازندگی را تا حد قابل توجهی برای عموم راحت تر کرده است.

از ویژگی های دیگر این ساز قابل حمل بودن آن می باشد که به راحتی به هر کجا بخواهید می توانید آن را ببرید و ویژگی دیگر این ساز برای آن دسته از افرادی می باشد که به موزیک تانگو علاقه ی خاصی دارند و سازهایی همچون آکاردئون و بند نئون را دوست دارند. این ساز به نسبت قیمتش می تواند انتخاب مناسبی برای تجربه کردن این فرم از موسیقی باشد .شما می توانید این ساز را به دو صورت اجرا کنید اگر فقط خط ملودی برای شما مهم است می توانید با یک دست و به صورت مستقیم از سازتان استفاده کنید و اگر دوست دارید هارمونی هایی را به شکل آکورد با ملودی خود همراه کنید می توانید از یک لوله برای دمیدن در ساز استفاده کرده و ساز را روی سطح بگذارید و با هر دو دستتان ملودی مورد نظر را بنوازید.


در نهایت ملودیکا یک ساز کاملا مناسب و جذاب در اجرای زنده و استیج می باشد و شما نیز می توانید این ساز را در حالات مختلفی بنوازید . شاید بسیاری این ساز را جزو آلات موسیقی کودکان به شمار بیاورند اما امروزه ملودیکا جایگاه مهمتری در موسیقی پیدا کرده است و به عنوان یک ساز حرفه ای شناخته می شود.