فردا اولین روز بهار است و چه چیزی زیباتر از این که با نو شدن فصل به قطعات زیبایی از موسیقی کلاسیک که درباره ی بهار نوشته شده گوش فرا دهیم. در این نوشته تعدادی از این قطعات را به شما معرفی خواهیم کرد.

رقص بهار از شهرداد روحانی (dance of spring)

شهرداد روحانی موسیقیدان و آهنگساز برجسته ی ایرانی است.پدر و برادران او نیز در موسیقی ایران سرشناس بودند.او رهبری چندین ارکستر سمفونیک مطرح از جمله ارکستر سمفونیک مینه‌سوتا، سمفونیک کلرادو، سمفونیک سن‌دیگو، سمفونیک ایندیاناپولیس، سمفونیک نیوجرسی و سمفونی فیلارمونیک زاگرب را به عنوان رهبر مهمان برعهده داشته‌است.یکی از زیباترین آثار وی رقص بهار نام دارد که حس وحالی خوشایند و مطبوع همراه با نوا و روح پیانوی ایرانی را در خود دارد.

بهار از آنتونیو ویوالدی (antonio vivaldi spring)

اولین کنسرتو چهار فصل ویوالدی بهار است که طراوت و زیبایی آن را توصیف می کند. بهار یک کنسرتو سولو با ۳ موومان سریع، آهسته و در آخر سریع است. اولین حرکت شامل آواز پرندگان و طوفان بهاری است. دومی چوپانی که سگ وفادارش در کنارش لمیده و از بهار لذت می برد و در آخر رقص بهاری پر جنب و جوش است.

سونات ویولن بتهوون شماره ۵ (۵bethoven violin sonata no.5)

سونات ویولن شماره ۵ در فا ماژور، Op. 24، اثری چهار موومانی برای ویولن و پیانو اثر لودویگ ون بتهوون است. این اثر برای اولین بار در سال ۱۸۰۱ منتشر شد. این اثر معمولاً به عنوان سونات بهار شناخته می شود، اگرچه نام “بهار” ظاهراً پس از مرگ بتهوون به این سونات داده شده است.

پیش در آمد دبوسی (l’après midi d’un faune debussy)

دبوسی درباره ی این پیش در آمد اینگونه می نویسد: موسیقی این پیش درآمد، تصویری بسیار آزاد از شعر زیبای مالارمه شاعر فرانسوی است. او به سختی می‌خواهد این شعر را خلاصه کند، اما می‌خواهد فضاهای متفاوتی را که در میان آنها آرزوها و رویاهای موجودی افسانه ای در این بعد از ظهر داغ شکل می‌گیرد را نشان دهد.

چایکوفسکی والس گل ها (tchaikovsky waltz of the flowers)

والس گل ها آخرین رقص باله است که در آن همه پری ها ی شیرین با هم بودن کلارا و شاهزاده را جشن می گیرند. با این حال،این قطعه بلافاصله با یک احساس جشن شروع نمی شود، و این احساس در طول قطعه ایجاد می شود تا اوج را برای شنونده موثرتر کند.

قزل آلا شوبرت (Die forelle)

این قطعه با کلام کریستین فردریش دانیل شوبارت یکی از آشناترین ترانه‌ها از ۶۰۰ قطعه ی شوبرت است، و بیشتر به عنوان پایه‌ای برای مضمون چهارمین موومان کوئینتت پیانوی شوبرت در لا ماژور شناخته می‌شود، که بیشتر به عنوان کوئینتت قزل آلا شناخته می‌شود.تصویر این قطعه از دیدگاه تماشاچی در ساحل رودخانه نوشته شده است که از تماشای «ماهی کوچک شاد» در حال شنا در رودخانه لذت می برد. به زودی یک ماهیگیر از راه می رسد و ماهی قزل آلا را صید می کند. در این قطعه شوبرت تسلط خود را در این ژانر با استفاده از موسیقی برای انتقال احساسات بیننده به نمایش می گذارد ابتدا لذت از آزادی موجود و سپس ناامیدی و ناراحتی در هنگام همدردی با ماهی در حال مرگ را نشان می دهد.