انیمیشن‌های تلویزیونی و انیمه‌های ژاپنی اغلب با موسیقی متن قدرتمندی همراه می‌شوند.

«انیمه» واژه‌ای ژاپنی به معنای “متحرک” است و در خارج از ژاپن به طور خاص به فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی متحرک ژاپنی، اغلب با الهام از «مانگا» اشاره شده است. «مانگا» به کتاب‌های کمیک ژاپنی گفته می‌شود.

انیمه‌ها دارای ژانرها و سبک‌های مختلف هستند و تحت سلطه‌ی چند استودیوی تولیدی بزرگ از جمله استودیو گیبلی و طلوع آفتاب در ژاپن تولید می‌شوند.

تولیدات بزرگ تلویزیونی و فیلم، به موسیقی متن خوب نیاز دارند. بسیاری از آهنگسازان برجسته‌ی ژاپنی، از جمله؛ “جو هیسایشی” که به او “جان ویلیامز ژاپنی” نیز گفته می‌شود، “ریوچی ساکاموتو”، نویسنده‌ی برنده‌ی اسکار برای فیلم «آخرین امپراتور»، و “ناوکی ساتا” که موسیقی مراسم پیروزی را برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو نوشت، در زمره‌ی این آهنگسازان قرار می‌گیرند.

در ادامه برخی از بهترین موسیقی‌های متن این انیمه‌های ژاپنی را با هم مرور می‌کنیم.

شهر ارواح (spirited away)

شهر ارواح- spirited away

“جو هیسایشی” موسیقی متن این انیمه‌ی زیبا را نوشته است. این فیلم در سال ۲۰۰۱ اکران شد و به سرعت به پر فروش‌ترین فیلم ژاپن تبدیل شد.
این فیلم در استودیو گیبلی و به کارگردانی “هایائو میازاکی” ساخته شده که برنده‌ی جایزه‌ی اسکار نیز شده است.

قلعه‌ی متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

قلعه‌ی متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

موسیقی متن این فیلم نیز در سال ۲۰۰۴ توسط “جو هیسایشی” ساخته شده است. هنگامی‌که تم اصلی موسیقی به یک والس آرام تبدیل می‌شود بسیار دوست داشتنی است.
این موسیقی، ما را برای قصه‌ای آماده می‌کند که در آن «سوفی» را ملاقات می‌کنیم که در مغازه‌ی کلاه فروشی متعلق به پدر مرحومش کار می‌کند و با جادوگر «هاول» مواجه می‌شود.
موسیقی متن طوری نوشته شده که به ما این اطمینان را می‌دهد که یک ماجراجویی شگفت‌انگیز در راه است که شامل قلعه‌ها، نفرین‌ها، شیاطین و سوپرایزهای بسیار دیگر است.

همسایه‌ی من توتورو (My Neighbor Totoro)

همسایه‌ی من توتورو (My Neighbor Totoro)

موسیقی “هیساشی” برای “هایائو میازاکی” در سال ۱۹۸۸ نوشته شده است. موسیقی این فیلم سبک‌بال و کودکانه است و ماجراهای «ساتسوکه» جوان و «مای» را با ارواح جنگل نشان می‌دهد.
در این موسیقی مسیر باد را به راحتی می‌توان شنید که با پیتزیکاتوهای کوچک بر روی ویولن شروع شده و کم کم تمامی ارکستر آن را همراهی می‌کنند .

شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)

شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)

ارکستر فیلارمونیک شهر توکیو موسیقی متن این فیلم را در سال ۱۹۹۷ اجرا کرد، که حکایتی است از کم رنگ شدن و از بین رفتن پیوند بین انسان‌ها، حیوانات و طبیعت.
تم اصلی این موسیقی با پیانو نواخته می‌شود که بسیار زیبا و گیرا است.

باد بر می‌خیزد (The Wind Rises)

باد بر می‌خیزد (The Wind Rises)

استودیو گیبلی در سال ۲۰۱۳ این فیلم را ساخته که بیوگرافی متحرکی است از زندگی “جیرو هوریکوشی” خلبان و مهندس ارشد برخی از هواپیماهای جنگنده‌ی ژاپن در جنگ جهانی دوم.
“هیساشی” در موسیقی این فیلم از گیتار و آکاردئون استفاده کرده که بر خلاف انتخاب‌های همیشگی او که پیانو و سازهای زهی هستند، بوده است.

شمشیر بیگانه (Sword of the Stranger)

شمشیر بیگانه (Sword of the Stranger)

“ناوکی ساتا”، آهنگساز برجسته‌ ژاپنی، آهنگ ارکستری فوق‌العاده‌ای برای فیلم انیمیشن «شمشیر بیگانه» در سال ۲۰۰۷ ساخت.
موضوع اصلی فیلم دارای یک ملودی فلوت زیبا و خاطره‌انگیز است که با سازهای ارکستر پاسخ داده می‌شود و بسیار مسحور کننده است.

منبع: Classicfm