سازدهنی از کجا آمده است؟

سازدهنی یا هارمونیکا جزو سازهای بادی می باشد و در خانواده‌ی سازهای زبانه آزاد قرار می گیرد .
بسیاری تاریخچه ‌ی این ساز را در حدود ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد می‌دانند که با سازی به نام شنگ شروع شد که سازی چینی بود که ساختارش از لوله های بامبویی ساخته میشد که به یک لوله‌ی منحنی متصل بود اما اکثر مورخان امروزی میگویند که این ساز توسط یک فیزیکدان هلندی به نام کریستین گوتلیب کراتزنشتاین اختراع شد که در سال ۱۷۸۰ از نی آزاد برای ایجاد وسیله ای برای تحلیل گفتار انسان استفاده کرد که مکانیزم صدا را بهتر درک کند.
او اختراع خود را که در آن زمان به اندازه‌ی یک پیانو دیواری بود ماشین سخنگو نامید.در قرن های بعد ، مخترعان موسیقی اندازه دستگاه کراتزنشتاین را کاهش دادند و خلاقیت های مختلف خود را در این ساز به کار بردند و در اوایل آن را ترپودی یا هارمونیم نامیدند.

سازدهنی دیاتونیک که ما آن را به صورت امروزی میشناسیم در اوایل قرن نوزدهم در آلمان ساخته شده است. این ساز به وسیله‌ی موج مهاجرین آلمانی یه ایالات متحده و بریتانیای کبیر برده شد و در اواسط قرن نوزدهم در سراسر جهان نواخته میشده است.

سازدهنی کروماتیک در سال ۱۹۱۸ اختراع شد و از آنجایی که شامل هر دوازده نیم پرده گام کروماتیک می باشد به شما این امکان را می‌دهد که آهنگ کاملتری را بنوازید. در مدل ۱۶ سوراخ سازدهنی کروماتیک ۴ اکتاو کامل برای اجرای قطعات وجود دارد که مجوز نواختن هر قطعه ای را به شما می دهد.

کروماتیک یا دیاتونیک؟

وقت هایی پیش آمده که ما به عنوان هدیه یا برای شروع تصمیم به خرید سازدهنی می گیریم اما اولین نکته ای که با آن روبه رو می شویم این است که چه نسخه ای از این ساز را باید تهیه کنیم کروماتیک یا دیاتونیک؟

در حقیقت سازدهنی های دیاتونیک از بابت تعداد روزنه کمتر از کروماتیک ها هستند به علاوه اینکه تیغه هایی که در ساز دهنی های دیاتونیک وجود دارد از پیش تعیین شده یک گام مشخص را به ما می‌دهد.
در صورتی که در سازدهنی های کروماتیک یک شصتی در ساز وجود دارد که به شما این امکان را میدهد که در آن واحد بتوانید نت دیز یا بمل را اجرا کنید.
اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم در ساز دهنی های کروماتیک شما میتوانید با تمام موسیقی ها در گام های مختلف اجرا داشته باشد اما در سازدهنی های دیاتونیک چون هر ساز دهنی تیغه هایش بر حسب گامی مشخص کوک شده است شما برای هر موسیقی در گام های مختلف نیاز به سازدهنی مختص به آن گام دارید .

در سازدهنی های دیاتونیک پک هایی وجود دارد که به صورت ۶ یا ۷ تایی در گام های مختلف موجود می‌باشد.
نکته‌ی دیگری که در خرید سازدهنی میتواند به شما کمک کند متریالی می‌باشد که در آن ساز استفاده شده است که به غیر از ارزش و کیفیتی که برای تیغه ها در نظر گرفته می شود بدنه‌ی سازدهنی نیز با سه نوع متریال مختلف عرضه میشود که از چوب ، پلاستیک و یا فلز ساخته شده که بسته به انتظار و نیاز شما انتخاب میشود.