همیشه این سوال برای خریداران پیانو وجود دارد که در ابتدا برای کسانی که می خواهند نوازندگی پیانو را شروع کنند چه پیانویی مناسب می باشد؟ دیجیتال یا آکوستیک؟
در این مطلب برای شما از مزایا و معایب هر کدام از این پیانوها صحبت خواهیم کرد. در پیانوهای آکوستیک مکانیزمی وجود دارد که به این صورت می باشد که از زمانی که شما یک فرمان را به یک کلاویه می دهید هرکدام از این کلاویه ها طبق فرمانی که شما به آن می دهید پروسه ای را طی می کند و چکشی را به حرکت در می آورد و آن حرکت چکش در نهایت منجر به ضربه ای به یک سیم می شود که در فرکانس مشخصی کوک شده است.

اما در پیانوهای دیجیتال همچین مکانیزمی وجود ندارد و بیشتر کمپانی هایی که این شبیه سازی را انجام داده اند تلاششان بر این بوده که در واقع وزن کلاویه و حس عمقی که در یک کلاویه برای اجرای یک نت وجود دارد را برای ما شبیه سازی کنند.
و به همین دلیل ما در پیانوهای دیجیتال نیازی به کوک کردن پیانو نخواهیم داشت و شاید همین یکی از مزایای پیانوهای دیجیتال باشد. کلاویه های این پیانو نیز نیازی به رگلاژ نخواهند داشت و به مرور زمان مستهلک نمی شوند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از پیانوهای دیجیتال این است که شما می توانید از این پیانو توسط کامپیوتر خروجی بگیرید که در اصطلاح به آن میدی می گویند. یا می توانید توسط این پیانو در کامپیوتر نت نویسی کنید و یا صداهای مختلف را کنترل کنید.
اما بزرگترین معایب یک پیانوی دیجیتال این است که محصولات الکترونیکی طول عمر مفیدی دارند و به مرور زمان اصطلاک و دینامیک هایی که در کلاویه ها وجود دارند خاصیتشان را از دست می دهند.بسیاری از کمپانی های پیانو سازی مکانیزم هایی را تعریف کردند که شبیه به پیانوهای گرند باشد و به طور مثال از جاذبه ی زمین و وزن فلزات استفاده کردند تا این اصطلاک را کاهش دهند و کمتر از پلاستیک استفاده کرده اند.اما به هر حال اصطلاک در پیانوهای دیجیتال همیشه وجود خواهد داشت.

کمپانی هایی که سازنده ی پیانوهای دیجیتال می باشند بعد از یک بازده زمانی دیگر برای شما تامین قطعات انجام نمی دهند. زیرا تقریبا هر ۵ سال یکبار ورژن های جدیدتری از پیانوهای دیجیتال ساخته می شود و محصولات قبل از خط تولید خارج می شوند.برای کسی که می خواهد نوازندگی پیانو را به طور جدی دنبال کند شاید این پیانوها انتخاب مناسبی نباشند.

حال در پیانوهای آکوستیک به دلیل داشتن یک مکانیزم کلی و استفاده از متریال هایی همچون فوتر و چوب و فلز همه بخش های این پیانو قابل تعویض هستند و بخش های چوبی نیز قابل تعمیر می باشند.
طول عمر این پیانو زیاد است و شاید نسل ها در یک خانواده یک پیانوی آکوستیک وجود داشته باشد اما این نوع پیانوها قیمت های بالایی دارند و نیاز به کوک و رگلاژ مداوم دارند.اگر بودجه ای که در نظر دارید محدود نیست می توانید از همان ابتدا یک پیانوی آکوستیک خریداری کنید.

اگر از نظر مالی برای شما محدودیت وجود دارد می توانید در ابتدا پیانوی دیجیتال تهیه کرده و آموزش های خود را شروع کنید و در سال های بعد پیانوی خود را به آکوستیک ارتقا دهید تا بتوانید دینامیک و موزیکالیته و رنگ های صوتی را بهتر درک کنید و از نواختن لذت بیشتری ببرید.