جوزپه تارتینی متولد ۸ آوریل ۱۶۹۲ تا ۲۶ فوریه ۱۷۷۰ آهنگساز و نوازنده ویولن ایتالیایی سبک باروک بود که در ونیز متولد شد.برای قرن ها ویولن به عنوان سازی سحرانگیز و شیطانی در نظر گرفته می شد.او در تکنیک نوازندگی ویولن تحولی عظیم ایجاد کرد میتوان گفت جایگاه او در نوازندگی ویولن در قرن ۱۸ همپایه‌ی پاگانینی بزرگ در قرن ۱۹ می‌باشد. در سال ۱۷۷۰، چارلز برنی، مورخ موسیقی انگلیسی، با داستانی با نام “سونات شیطان” مواجه شد.علاقه اولیه برنی موسیقی معاصر بود و او از ورود به پادوآ چند ماه پس از مرگ جوزپی تارتینی، آهنگساز مشهور شهر، ناامید شد زیرا که دیر رسیده بود. اما دوستان تارتینی،قطعه هایی از این اثر آهنگساز را گردآوری کرده بودند که شامل خاطرات او نیز می شد. این خاطرات شامل داستان عجیبی بود که چگونه تارتینی توانسته سونات ویولن مشهور خود معروف به “سونات شیطان” را بنویسد.

به گفته تارتینی، او یک شب در سال ۱۷۱۳ در خواب دید که با شیطان معامله ای کرده و قول داده است در همه موارد در خدمت او باشد. سرانجام او در خواب می بیند که ویولن خود را به شیطان تقدیم کرده است تا بفهمد چطور می نوازد. در کمال تعجب، او صدای تکنوازی شیطان را می شنود که به قدری زیبا و با چنان ذوق و دقتی می نوازد که با تمام موسیقی هایی که او تا به حال در زندگی اش شنیده یا تصور کرده بوده است قابل قیاس نیست. تارتینی از تحسین نفسش بند می آید و از خواب بیدار می شود.او ویولن خود را به دست می گیرد و ناامیدانه سعی می کند آنچه را که شنیده بازسازی کند، اما به نظرش بیهوده تلاش می کند. بعد از این تلاش او قطعه ای را می سازد که شاید جزو برترین کارهای او باشد. او نام این قطعه را «سونات شیطان» می نامد، اما چیزی که در خواب از نوازندگی شیطان شنیده بوده است به قدری او را به وجد می آورد و برایش خاص بوده که چنان می گوید که اگر می‌توانست با هر وسیله دیگری زندگی کند، سازش را می‌شکست و موسیقی را برای همیشه رها می‌کرد.او خود می‌گوید که هرچند این بهترین اثر من است اما به گرد پای آنچه شیطان نواخت نمی‌رسد.

اما ظاهرا تارتینی به دلیل اینکه ۵۷ سال دیگر به اجرای موسیقی ویولن و ساختن موسیقی ادامه داد،هرگز موسیقی را رها نکرد. چارلز برنی،مورخ موسیقی صاحب ذهنی تیزبین و تحلیلی، داستان شیطان را رد می کند و نظرش را درباره این سونات این گونه بیان می کند که این خواب نشان می دهد که تخیل تارتینی تا چه اندازه تحت تأثیر قدرت آهنگسازی او بوده است.