کالیمبا از کجا آمده است؟

هزاران سال است که سازهایی که از خانواده‌ی کالیمبا بوده اند در آفریقا وجود داشته و از این ناحیه آمده است و نام آن ها امبیرا (Mbira) بوده است.
این سازها در اصل با چوب بامبو ساخته می شده اما در طول این سال ها کلیدهای فلزی تولید شده و به این سازها اضافه شده است.به نظر می رسد که این نوع سازها دو بار در آفریقا اختراع شده اند:
سازی با چوب بامبو حدود ۳۰۰۰ سال پیش در سواحل غربی آفریقا ظاهر شد و حدود ۱۳۰۰ سال پیش سازهای فلزی با روکش فلزی در دره رودخانه زامبزی ظاهر شد.

این سازها با روکش فلزی در سراسر قاره آفریقا سفر کردند و در زیمبابوه و گروههای بومی در زیمبابوه و موزامبیک محبوبیت زیادی پیدا کردند.سازهایی شبیه به کالیمبا از مناطق شمالی آفریقای شمالی تا محدوده جنوبی صحرای کالاهاری و از ساحل شرقی تا ساحل غربی به وجود آمدند. هزاران تنظیم مختلف ، طرح بندی نت های مختلف و طراحی سازهای متفاوت وجود داشت ، اما یک تنظیم و طرح بندی فرضی از ساز اصلی با روکش فلزی از ۱۳۰۰ سال پیش وجود دارد ، که شکل اولیه کالیمبای امروزی می باشد و به همین دلیل به آن “هسته کالیمبا” می گویند.

در اواسط دهه‌ی ۱۹۵۰ بود که سازهای امبیرا به سازهای کالیمبا تغییر نام پیدا کرد و توسط هیو تریسی متخصص قوم شناسی طراحی و به بازار عرضه شد که منجر به گسترش گسترده و توزیع آن در خارج از آفریقا شد.

کالیمبای امروزی

کالیمبا در سالهای اخیر به یک ساز محبوب تبدیل شده است. این به دلیل صدای آرامش بخش ، اندازه‌ی قابل حمل و یادگیری آسان در نواختن این ساز می باشد.
کالیمبا از خانواده‌ سازهای تیغه‌ای خودصدا (lamellaphones) است. هنگام نواختن این ساز با ارتعاش یک یا چند تیغه صدا تولید می‌شود. از نمونه‌های دیگر این خانواده از سازها می‌توان به زنبورک اشاره کرد.

این ساز را هم میتوان در نمونه های چوبی و هم شیشه ای تهیه کرد اما کالیمباهای چوبی حجم صدای بهتری دارند به دلیل وجود حفره ای که در وسط ساز قرار گرفته است اما کالیمباهای شیشه ای به صورت یکدست تولید می شوند.

هنگامی که این ساز را خریداری می کنید با یک چکش فلزی همراه است که توسط این چکش میتوانید تیغه های کالیمبای خود را کوک کنید.
اگر می خواهید سازی داشته باشید که قابل حمل باشد و به شما آرامش ببخشد داشتن کالیمبا انتخاب مناسبی می باشد پس اگر به نواختن این ساز علاقه دارید آن را تهیه کرده و از نواختنش لذت ببرید.