آیا انتظارات ما از کنسرت کلاسیک همانی است که ۱۰۰ سال پیش بوده است؟امروزه کنسرت کلاسیک به چه چیزی گفته می شود؟ ارکسترال، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرت کر یا همه موارد؟
حال این سوال پیش می آید که هنگامی که به یک کنسرت کلاسیک دعوت می شویم باید چگونه لباس بپوشیم؟ به عنوان مثال خانه کنسرت در وین دارای میراثی قدیمی و سابقه ای به همان اندازه چشمگیر با میزبانی بهترین اجراکنندگان از سراسر جهان می باشد.اما انتظار از کسانی که به خانه کنسرت وین برای دیدن ارکستر محبوب خود می روند چیست ؟ شاید بهترین راه برای توصیف لباس پوشیدن سبک لباس پوشیدن زیبا باشد. اغلب مردان کت و شلوار یا تاکسیدو کامل با پاپیون به تن می کنند در حالی که خانم ها بهترین و مجلل ترین لباس های خود را می پوشند.

شاید بتوان گفت بهترین طرز لباس پوشیدن در کنسرت های کلاسیک پوشیدن چیزی است که در حد وسط باشد که نه خیلی معمولی باشد و نه خیلی رسمی.به نظر می رسد که این یک رویکرد کاملاً معقول می باشد و به عنوان یک معضل اصلی برای بازدیدکنندگان کنسرت به شمار می رود، اما درک آنچه را که رسمی و غیررسمی است باید به بازدیدکنندگان کنسرت واگذار کرد.اما باید توجه داشته باشید که در کنسرت های کلاسیک نباید کلاه پوشید هم به عنوان ادب و هم اینکه کسانی که پشت سر شما قرار می گیرند نمی توانند به خوبی کنسرت را ببینند.

یکی از محبوب‌ترین سری کنسرت‌های کلاسیک جهان که هر تابستان در رویال آلبرت هال لندن برگزار می‌شود به عنوان (The Proms) شناخته می‌شوند که توسط سر هنری وود و رابرت نیومن در پایان قرن بیستم آغاز شده است که یکی از طولانی ترین فصل های کنسرت های مداوم در جهان است. ایده این کنسرت ها با هدف آموزش موسیقی کلاسیک در یک محیط غیررسمی به عموم مردم بود و این به این معنی بود که بلیط این کنسرت ها نسبتاً ارزان بودند و تماشاگران مجاز به سیگار کشیدن، نوشیدن و خوردن غذا بودند. حتی اگر شما با شلوارک و تی شرت هم وارد شوید کسی مانع ورود شما نخواهد شد. به همین ترتیب، اگر می‌خواهید لباس مجلسی، کفش‌های پاشنه بلند و تاج بپوشید نیز راحت باشید.

با نگاهی گذرا به تاریخ کنسرت های کلاسیک در تاریخ شاهد تصویرهایی متفاوت از کنسرت هایی هستیم که ممکن است امروزه ببینید. برای مثال، موسیقی کنسرتی در قرن‌های ۱۶ و ۱۷ غالباً در خدمت اشراف یا کلیسا بود. اگر در دربار خانواده‌ای اصیل برای دیدن کنسرت دعوت می‌شدید، آن‌ها بودند که تصمیم می‌گرفتند چگونه لباس بپوشید و انتخاب لباس به اندازه امروز متنوع و یا ارزان نبود و کنسرت کلاسیک به احتمال زیاد یک مراسم رسمی با استانداردهای بالا در پوشیدن لباس بود. از سوی دیگر، اگر قرار بود در یک برنامه موسیقی در یک کلیسا شرکت کنید، آداب معاشرت در آنجا رسمی و حتی غم انگیز با نهایت احترام برای اجراکنندگان و موسیقی برای پروردگار بود.

در قرن هجدهم بود که کنسرت کلاسیک به معنی امروزی آن شکل گرفت. این کنسرت‌ها به طور گسترده در کاخ‌ها و کلیساها برگزار می‌شدند، اما همچنان به تعداد روزافزون سالن‌های کنسرت و سالن‌های اپرا افزوده می شد، زیرا پولی که معمولاً با اشراف در ارتباط بود در اختیار تجار، بازرگانان و کارآفرینان قرار می‌گرفت. به طور کلی ما در قرن هجدهم شاهد محبوبیت اپرا هستیم. بازرگانان و کارآفرینان اغلب علاقه شدیدی به هنر داشتند و بسیاری از ساختمان‌های زیبا برای هدف خالص موسیقی طراحی و ساخته شدند و مردم از این فرصت برای نمایش ثروت، سلیقه و مد استفاده می‌کردند.

اپرا همچنان بر چشم انداز موسیقی قرن ۱۹ و ۲۰ تسلط داشت و در کنار آن مجموعه ای کامل از سبک های مختلف لباس ظاهر شد. این مناسبت ها مجلل بودند و برای طبقات اشراف و بالا در نظر گرفته می شدند. مد بانوان برای کنسرت‌ها و اپراها در این دوره بسیار متفاوت بود و تقریباً همیشه لباس‌های کمردار در میان آن ها به چشم می‌خورد. سبک‌های لباس‌های پر زرق و برق مردانه نیز در این زمان مد شد.

در دنیای قرن بیست و یکم، نگرش ما نسبت به ظاهر افراد به طرز چشمگیری تغییر کرده است و شامل سبک ها و مدهایی شده است که قرن ها پیش هیچ کس نمی توانست رویای آنها را ببیند. ما به لباس‌هایی در سراسر جهان دسترسی داریم که می‌توان آن‌ها را با کلیک ماوس یا لمس یک دکمه سفارش داد تا مستقیماً به درب منزل ما برسند. با این حال، رسمی بودن لباس کنسرت به طور کامل از بین نرفته است.

تصمیم گیری در مورد لباس پوشیدن به محل برگزاری کنسرت، زمان روز و نوع مکانی که در آن شرکت می کنید بستگی دارد. آداب و رسومی که در مورد نحوه لباس پوشیدن در طی نیم قرن گذشته تغییر کرده است. در بسیاری از کنسرت‌ها، «رسمی» با فضایی معمولی، آرام و دعوت‌کننده جایگزین شده است تا همه را تشویق کند که بیایند و از شنیدن لذت ببرند. مگر اینکه طوری لباس بپوشید که تحریک آمیز یا حتی بد تلقی شود. اما به هرحال به هر کنسرتی که رفتید از اجرای فوق العاده و به یاد ماندنی آن لذت ببرید.