سمفونی دهم بتهوون که ناتمام مانده بود با فناوری هوش مصنوعی تکمیل شد. این اثر ماه آینده و در واقع ۱۹۴ سال پس از مرگ آهنگساز ، در آلمان به نمایش درخواهد آمد. در سال ۱۸۲۴ بتهوون آخرین کار ارکستری خود یعنی سمفونی شماره ۹ را تمام کرد. با این حال ۳ سال قبل از مرگش در سال ۱۸۲۷ او کار روی سمفونی دهم را آغاز کرده بود که نتوانست آن را به پایان برساند.

تنها چیزی که از سمفونی دهم بتهوون باقی مانده موومان اول این قطعه می باشد که او قبل از مرگش در سال ۱۸۲۷ آغاز کرده است. با این حال ، این قطعات اکنون با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به یک قطعه موسیقی کامل تبدیل شده اند. این پروژه در سال ۲۰۱۹ توسط گروهی متشکل از مورخان موسیقی ، موسیقی شناسان ، آهنگسازان و دانشمندان کامپیوتر آغاز شد. استفاده از هوش مصنوعی به این معنی بود که آنها با چالشی بزرگ روبه رو بودند که اطمینان از وفادار ماندن به کار اصلی و چشم انداز بتهوون بود.

کاربردهای قبلی هوش مصنوعی در فرایندهای آهنگسازی شامل تکمیل سمفونی شوبرت توسط هوش مصنوعی بود که توسط تلفن هوشمند (Huawei Mate 20 Pro) هر آهنگی را به انتخاب شما به سبک باخ تغییر می داد.
همچنین تلاش های قبلی برای تکمیل سمفونی بتهوون در سال ۱۹۸۸ توسط بری کوپر انجام شد، اما به دلیل محدودیت در تکنولوژی آن زمان نتوانست فراتر برود.دکتر احمد الگمال استاد گروه علوم کامپیوتر در دانشگاه راتگرز و دانشمند کامپیوتر در پروژه هوش مصنوعی است. او در این باره می گوید که برای پیشرفت بیشتر پروژه ، تیم باید از یادداشت ها و آهنگهای کامل مجموعه آثار بتهوون به همراه پیش طرح های موجود از سمفونی دهم استفاده می کرد تا چیزی را ایجاد کند که خود بتهوون نوشته است. او می گوید این یک چالش بزرگ بود. ما باید به ماشین یاد می دادیم که چگونه یک عبارت کوتاه یا حتی یک موتیف را بگیرد و از آن برای توسعه یک ساختار موسیقی طولانی تر و پیچیده تر استفاده کند ، درست مانند بتهوون.

این قطعه قرار است در ۹ اکتبر ۲۰۲۱ در تلهکوم فروم در محل تولد بتهوون در شهر بن آلمان نمایش داده می شود و ضبط این قطعه در همان روز منتشر خواهد شد.
دکتر الگمال می گوید: کسانی هستند که می گویند در هنر نباید از هوش مصنوعی استفاده کرد و هوش مصنوعی در روند خلاقیت انسان هیچ جایگاهی ندارد. اما نظر من این است که هوش مصنوعی نه به عنوان یک جایگزین ، بلکه به عنوان ابزاری که درها را برای هنرمندان و شیوه های جدید باز می کند میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.