انتخاب آرشه ویولن، دقیقاً مانند انتخاب خود ویولن، می تواند یک فرآیند سخت باشد. برای افرادی که آشنایی زیادی ندارند این فقط یک آرشه ویولن است، اما برای یک نوازنده با تجربه ویولن جستجوی آرشه ویولن یک کار جدی است.یک ویولن خوب به یک آرشه‌ی خوب برای همراهی نیاز دارد.

اگر در این ساز مبتدی هستید، به احتمال زیاد در حال حاضر خواسته های زیادی از آرشه‌ی خود ندارید. بهترین آرشه در این زمان برای شما آرشه‌ای است تا شما بتوانید به مرحله بعدی نوازندگی خود برسید. با این حال، همانطور که مهارت های شما بیشتر می شود، خواسته های شما از یک آرشه‌ی خوب نیز افزایش می یابد.

یک آرشه‌ی خوب چه ویژگی هایی دارد؟چه یک نوازنده ویولن کلاسیک باشید و چه موسیقی سنتی بنوازید، زمانی که این مطلب را بخوانید علم شما در هنگام انتخاب آرشه‌ی مناسب بیشتر می شود.

جستجو برای آرشه‌ی ویولن

برای هر کسی که فراتر از مرحله مبتدی است، انتخاب آرشه یک مرحله‌ی جدا از انتخاب ویولن است.قبل از شروع، مهم است که در مورد ساختار آرشه و قسمت های مختلف آن بدانید.یک آرشه‌ی خوب باید مانند دست راست شما باشد و حس راحتی داشته باشد.آرشه عالی به سبک نوازندگی شما، تکنیک و ترجیحات شخصی کلی شما بستگی دارد.عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر صدای آرشه روی سیم تأثیر بگذارد، از جمله استحکام، شکل، وزن و انعطاف پذیری. بسیاری از این موارد توسط موادی که آرشه ها از آنها ساخته شده است تعیین می شود.

آرشه های ویولن از چه موادی ساخته شده اند؟

آرشه های ویولن به طور معمول از چوب ساخته می شوند، اما امروزه به طور فزاینده ای از مواد مصنوعی نیز در ساخت آن ها استفاده می شود. چهار ماده اصلی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از چوب برزیلی، پرنامبوکو، فیبر کربن و فایبر گلاس.

مواد طبیعی

چوب برزیلی در واقع نامی عمومی است که به چوب صنوبری که تراکم کمتری دارد گفته می شود که از درخت پائوبراسیلیا به دست می آید شاید تا حدودی گیج کننده باشد اما پرنامبوکو نیز از همین درخت تهیه می شود. با این حال، پرنامبوکو هسته‌ی چوب درخت است که کندتر رشد می کند.در حالی که چوب برزیلی معمولاً ارزان است و بیشتر برای آرشه های مبتدی استفاده می شود، پرنامبوکو جام مقدس چوب‌ها برای آرشه های ویولن در نظر گرفته می شود. این چوب قوی و در عین حال سبک وزن است و طیف وسیعی از حرکات لازم برای نواختن ویولن را امکان پذیر می کند. در حالی که چوب برزیلی همان سفتی و پاسخگویی را ارائه نمی دهد. با این حال، منابع این چوب محدودتر است، زیرا درخت پائوبرازیلیا به دلیل جنگل‌زدایی در خطر جدی است.

مواد مصنوعی

فیبر کربن ماده ای است که در سال های اخیر برای استفاده در ساخت آرشه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بسیاری از نوازندگان ویولن از این متریال راضی هستند.اما آرشه های فیبر کربن گرانتر از آرشه های چوبی هستند و کیفیت صدا را هم به خطر نمی اندازند.این آرشه ها معمولاً از انواع چوبی قوی تر و بادوام تر هستند. فیبر کربن همچنین دارای مزیت دیگری است که مانند مواد طبیعی تاب بر نمی دارند و تحت تأثیر تغییرات دما یا رطوبت قرار نمی گیرند.

یکی دیگر از مواد مصنوعی که معمولاً در ساخت آرشه های ارزان استفاده می شود فایبر گلاس است. این آرشه ها اغلب کیفیت بسیار پایین تری نسبت به انواع فیبر کربنی و پرنامبوکو دارند، اما بادوام هستند. این نوع آرشه تنها برای مبتدیان مناسب است.

موی آرشه

آرشه های ویولن به طور سنتی با موی اسب ساخته می شود، اما این روزها می توان آنها را با موهای مصنوعی نیز تهیه کرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

موی اسب

مزایای موی اسب

این ماده انتخابی برای سازندگان آرشه های باکیفیت به شمار میرود و قرن هاست که صدای عالی تولید می کند.دستیابی به صدای برتر را آسان تر می کند اما موهای مصنوعی با کیفیت بالا نیز همان محدوده و عمق صدا را به شما ارائه می دهند.موی اسب معمولاً پاسخگوی بهتری است و دامنه دینامیکی بیشتری نسبت به موی مصنوعی ارائه می دهد.

مضرات موی اسب

به تغییرات محیطی به ویژه رطوبت واکنش نشان می دهد و باعث کوتاه و بلند شدن موها می شود. این بدان معنی است که برای نواختن آرشه باید به طور مداوم آن را شل یا سفت کنید.یکی دیگر از مضرات آن این است که موی اسب تحت شرایط خاص، به ویژه با افزایش سن مو، به راحتی می‌شکند زیرا یک ماده طبیعی است.

مزایای موی مصنوعی

موهای مصنوعی در آرشه به رطوبت واکنش نشان نمی دهند و بدون توجه به شرایط آب و هوایی طول خود را حفظ می کنند.بسیار بادوام است و عملا شکستگی یا ساییدگی زودرس پیدا نمی کنند.

معایب موهای مصنوعی

موهای مصنوعی در آرشه ها به کالیفون بسیار بیشتری نسبت به موهای اسب طبیعی نیاز دارند.این آرشه ها ، پاسخ یا احساسی مشابه آرشه های طبیعی موی اسب ندارند. اما این در حال تغییر است، زیرا مواد جدید همیشه در حال توسعه هستند.

وزن و تعادل آرشه

میانگین وزن یک آرشه ویولن حدود ۶۰ گرم است. همانطور که گفته شد با آرشه هایی که کمی کمتر یا بیشتر از این وزن هم باشند میتوان به زیبایی نواخت اما به طور کلی تعادل مناسب بسیار مهمتر از وزن است.اگر یک آرشه درست در دست شما قرار بگیرد و احساس شود، به احتمال زیاد آن آرشه مناسب شما است.

برای تست وزن،آرشه را بردارید و در زاویه ۴۵ درجه نگه دارید. وقتی آن را در دست می گیرید چه حسی به شما دست می دهد؟ یک آرشه‌ی خوب باید در دست احساس طبیعی داشته باشد و تعادل خوبی داشته باشد به طوری که از نوک تا ته آن به همان اندازه وزن داشته باشد. از ابتدا تا انتهای آرشه باید به خوبی بر روی سیم قرار بگیرد.به یاد داشته باشید، وزن و تعادل چوب برای هر آرشه منحصر به فرد است. یک آرشه‌ی سبک تر می تواند تکنیک های خاصی را آسان تر کند در حالی که یک آرشه‌ی سنگین تر می تواند حجم صدای بیشتری به شما بدهد.

شکل آرشه

چوب آرشه ویولن به طور معمول به دو شکل مختلف است گرد یا هشت ضلعی. تفاوت اصلی این است که چوب های هشت ضلعی محکم تر از چوب های گرد هستند.برخی از نوازندگان و سازندگان ویولن بر این باور هستند که با آرشه های گرد می شود کنترل بهتری داشت اما در نهایت به ترجیحات شخصی بستگی دارد.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری معیاری برای سنجیدن واکنش آرشه‌ی تحت تنش است. هنگامی که آرشه‌ی خود را سفت می کنید، هنوز باید مقداری قوس داشته باشد. همچنین باید هنگام نواختن کمی جهش داشته باشد. این کار باعث می شود تا تکنیک های مختلف را آسانتر نواخت.آرشه ای که خیلی سفت باشد کنترلش سخت است و بر عکس آن نیز آرشه های که بیش از حد انعطاف پذیر باشد نواختن را برای نوازنده سخت خواهد کرد و شاید نتوان صدای کاملی از ساز به دست آورد.شما باید آرشه‌ای را پیدا کنید که مناسب تکنیک و سبک نواختن شما باشد.

صدا

نوازندگان مبتدی ویولن اغلب از این که میفهمند آرشه های مختلف می توانند صداهای متفاوتی را بر روی سازهایشان ایجاد کنند شگفت زده می شوند.یک آرشه انعطاف‌پذیرتر معمولاً صدایی نرم‌تر و کامل‌تر ارائه می‌دهد. با این حال، اگر چوب بیش از حد انعطاف پذیر باشد، صدا ممکن است فاقد وضوح باشد.این در حالی است که یک آرشه‌ی سفت تر معمولاً صدای روشن تر و واضح تری تولید می کند. با این حال مراقب باشید،آرشه‌ی بیش از حد سفت گاهی اوقات می تواند صدایی خشن و تند نیز ایجاد کند.

در حالت ایده آل، شما به آرشه ای نیاز دارید که هر دو را ارائه دهد. سعی کنید به دنبال آرشه ای باشید که هم صدایی صاف و وسیع بدهد و هم وضوح و سرعت شما را پاسخگو باشد.همچنین مهم است که توجه داشته باشید که آرشه های مختلف به ویولن های مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهند. شما می خواهید آرشه ای پیدا کنید که با ویولن خودتان بهترین صدا را داشته باشد و سبک نوازندگی شما را تکمیل کند.صدایی که می خواهید آرشه تولید کند نیز ممکن است بسته به سبکی که می نوازید متفاوت باشد. برای موسیقی ایرلندی، عموماً لحن غنی و رسا در قطعات آهسته‌ تر و لحن روشنتر در آهنگ‌های سریع‌تر مد نظر است.

علائمی که باید در هنگام خرید آرشه به آن ها توجه کنید

مانند خرید ویولن، هنگام خرید آرشه ویولن نیز باید به چند علامت هشدار دهنده توجه کرد. موهای آرشه باید شل باشد و پیچ آن به راحتی بچرخد. اگرچه، باید بررسی کنید که موها خیلی بلند نباشند. سفت شدن بیش از حد و افزایش سن می تواند باعث کشیدگی مو شود. برای بررسی، به سادگی کمان را تا جایی که می تواند پایین بیاورید. اگر موهای آرشه شل باشد بنابراین خیلی بلند است.مراقب هرگونه ترک یا آسیب در چوب باشید، به خصوص اگر آرشه چوبی باشد. موی اسبی بیش از حد سفت شده باشد آنقدر قوی است که یک آرشه‌ی چوبی را تاب داده یا حتی بشکند.

خود آرشه باید کاملاً صاف باشد، یعنی از نوک تا ته آن باید در یک راستا باشند. با این حال، همچنان باید کامبر یا منحنی خود را حفظ کند. کمان را در مقابل خود نگه دارید و به ته آن نگاه کنید. اگر به یک طرف خم باشد چوب آن تاب خورده است. این می تواند برای هر آرشه‌ی چوبی اتفاق بیفتد اگر به خوبی از آن نگهداری نشده باشد.

منبع‌: https://blog.mcneelamusic.com/2020/09/17/everything-you-need-to-know-about-violin-bow/#The_Search_For_The_Perfect_Violin_Bow