در پیانوهای دیواری امروزی یا همان پیانوهای مدرن سه نوع پدال وجود دارد:


پدال اول که به آن پدال ساستین (sustain) نیز میگویند.
پدال میانی که به آن پدال سایلنت (silent) میگویند .
پدال آخر در سمت چپ تحت عنوان سافت پدال (soft pedal) یا پدال اکشن شناخته میشود.


در پدال ساستین ما در حقیقت ماندگاری صدای بیشتری را داریم و میتوان گفت که این پدال به شما کمک میکند تا بتوانید ارزش زمانی نت ها را حفظ کنید به عنوان مثال اگر نتی دو یا سه ضرب می باشد شما میتوانید تا حدودی ارزش زمانی نتی که نواخته میشود را به همان اندازه بنوازید.


در پدال میانی یا سایلنت که بیشتر برای تمرین ازآن استفاده میشود ولی تا حدی رنگ صوتی را هم تغییر می دهد زیرا هنگامی که این پدال را فشار می دهید پرده ای از نمد ما بین چکش‌ها و سیم ها قرار می گیرد و صدا را تا اندازه‌ی زیادی کم می کند.


و در پدال اکشن در حقیقت فاصله‌ی بین چکش ها و سیم تغییر می کند و این پدال فاصله را تا حدی نزدیکتر می کند زیرا هنگامی که گشتاوری ایجاد می شود که چکش ضربه ای را به سیم میزند آن را کوتاهتر می کند و شما میتوانید رنگ صوتی نرمتری را داشته باشید.

عملکرد پدال‌ها در پیانوهای گرند

به طور کلی در پیانوهای گرند سه پدال وجود دارد که همانند پیانوهای دیواری با همان نام ها خطاب می شوند اما عملکرد این پدال ها در پیانوهای گرند با دیواری متفاوت می باشد.


در پدال اول که همان ساستین می باشد به شما کمک میکند که صدای قدرتمند تری را تجربه کنید زیرا که این پدال دمپرها را به طور کلی از روی سیم ها جدا میکند و به حفظ کردن ارزش نت ها نیز کمک میکند و صدا را پر حجم تر می کند.


در پدال دوم که به آن ساستینتو (sostenuto) میگویند به شما کمک می کند آکوردها را در پایه نگه دارید و نت هایی را که در اکتاوهای بعدی دارید و به یک شکل اجرا میکنید میتوانید به صورت استکاتو تجربه کنید و ماندگاری صدا ایجاد نکنید و این امر به نوازنده در اجرای هارمونی صحیح کمک می کند و بسیار تکنیکال می باشد.


در پدال سوم یا اکشن در پیانوهای گرند کل اکشن پیانو به یک سمت حرکت می کند و درگیری چکش ها با سیم کمتر می شود و باعث می شود شما صدای نرم تری داشته باشید.