از افسانه‌هایی مانند روستروپویچ گرفته تا استادان معاصری مانند یویو ما و وایلرستین،ما در اینجا فهرستی از بهترین نوازندگان ویولنسل را گردآوری کرده‌ایم که به معرفی آن ها میپردازیم.

لوئیجی بوچرینی (Luigi Boccherini)

او نوازنده ی ویولنسل و همچنین آهنگساز ایتالیایی در دوران کلاسیک بود.اکثرا او را به خاطر کوارتت مشهورش می شناسند، اما بوچرینی به لطف کنسرتو ویولنسلی که نوشت تا ابد ارزشمند شد، در واقع او یکی از مهم‌ترین تأثیرات را بر رپرتوار ویولنسل مدرن گذاشت. بوکرینی هنوز هم از سوی نوازندگان ویولنسل به‌عنوان یک آیتم اصلی در نواختن این ساز به شمار می آید و این تاثیر طولانی‌تر از آن چیزی بود که حتی خودش پیش‌بینی می‌کرد.

آدرین فرانسوا سروی (Adrien-François Servais)

آدرین سروی زرگ بلژیکی از سال ۱۸۰۷ تا ۱۸۶۶ زندگی کرد و یکی از تأثیرگذارترین نوازندگان ویولنسل در قرن نوزدهم بود. او یکی از بنیانگذاران مدارس ویولنسل مدرن در پاریس و مادرید بود و همچنین آهنگساز قابل احترامی بود.

پابلو کازالز (Pablo Casals)

او نوازنده ویولنسل اسپانیایی بود و برخی از درخشان ترین صداهای ضبط شده سوییت های باخ با ساز او نواخته شده است.او پیوندی واقعی بین عصر مدرن و گذشته ایجاد کرد و میتوان گفت یک تاریخ ساز واقعی بود. با همنوازی با افرادی مانند فریتز کرایسلر و اجرا در مقابل تئودور روزولت، می توان گفت که او موزیسینی بی نظیر و قابل احترام بود.

پیر فورنیه (Pierre Fournier)

فورنیه در محفل نوازندگان ویوانسل به عنوان اشراف زاده ی این ساز معرفی می شود اما این به این معنی نیست که او ظاهری اشرافی یا محافظه کار داشت بلکه کاملا برعکس در واقع سهولت ظاهری وی باعث شد که او بیش از پیش بر روی صحنه چشمگیر شود.در سال های آخر عمر او به جولین لوید وبر نواختن این ساز را تدریس می کرد که وی هم اکنون نوازنده ی ویولنسل بریتانیایی می باشد.

ناتالیا گوتمن (Natalia Gutman)

او به هیچ وجه مشهورترین نام در لیست ما نیست، اما قدرت بالای او به عنوان یک نوازنده جایگاه او را تضمین می کند. او که شاگرد روستروپویچ بوده است،نوازندگیش حالت غیرقابل تعریفی را که از مکتب نوازندگی ویولن سل روسی بیرون می آید، به اشتراک می گذارد.

استیون ایسرلیس (Steven Isserlis)

او نوازنده ی ویولنسل بریتانیایی است. او نه تنها به خاطر نواختن پر شور، بلکه به خاطر اینکه یک انسان دوست داشتنی است،شناخته می شود. او برای کودکان کتاب هایی درباره ی موسیقی نوشته است و آثار مدرن را برای اولین بار اجرا کرده است و همچنان احساس تماشاگران در کنسرت را در سرتاسر جهان برانگیخته می‌کند و چه نیرویی بالاتر از این میتواند باشد.

جولیان لوید وبر (Julian Lloyd Webber)

یکی دیگر از سفیران خوب این ساز جولیان لوید وبر است.اما او در سال ۲۰۱۵ به دلیل خستگی شانه هایش از نواختن خود را بازنشسته کرد، اما خوشبختانه از آن زمان به بعد توانسته به ما یادآوری می کند که او هنوز چه استعداد خارق العاده وغنایی در نواختن این ساز دارد.

یویوما (Yo-Yo Ma)

از هر کسی بپرسید که مشهورترین نوازنده ویولنسل در جهان کیست، و به احتمال زیاد نام یویو ما را خواهند گفت.او توسط لئونارد برنشتاین کشف شد و میتوان گفت در هر شرایطی این ساز را به خوبی مینوازد.او سفیری برای این ساز است و به همان اندازه مورد علاقه و احترام است.

میشا مایسکی (Mischa Maisky)

او شاگرد روستروپوویچ بزرگ بود و از آن زمان به لطف نواختن خوبش در جهان، از این حرفه به صورت بین المللی لذت برد و شناخته شد. ویبراتوی او خونگرم و کامل است، قدرت او در فورته نواختن تقریبا بی نظیر است.

دیوید پوپر (David Popper)

او یکی از بزرگترین نوازندگان عصر خود بود.و کارهای بسیار فاخری را برای ساز ویولنسل نوشته است.او با افرادی مانند لیست و هانس فون بولو معاشرت می کرد و تنها از طریق روابط خود میتوانست یک اشراف زاده در موسیقی به حساب بیاید.

ژاکلین دو پره (Jacqueline du Pré)

کمتر داستانی به اندازه داستان ژاکلین دو پره رمانتیک، تراژیک و عاشقانه است.اما با همه ی این ها نباید، قدرت شگفت‌انگیز او در نوازندگی را از یاد برد.

مستیسلاو روستروپویچ (Mstislav Rostropovich)

این لیست نمی تواند روستروپویچ را در خود نداشته باشد.استادی روسی که به طور جدانشدنی یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان زمان خود بود و یکی از اولین ستارگان واقعی موسیقی کلاسیک. به سادگی میتوان گفت که بدون روستروپویچ، ویولنسل به صورت امروزی شناخته نمیشد.

هاینریش شیف (Heinrich Schiff)

شیف الهام بخش نسلی از نوازندگان بزرگ ویولنسل بود و به افرادی مانند ناتالی کلین و گوتیه کاپوکن در ابتدای کار خود آموزش داد. اما در نوع خود، نوازنده فقید و حرفه ای بود. میتوانید به اجراهای فوق العاده سریع وی از سوئیت های ویولنسل باخ گوش دهید تا قدرتش در نوازندگی را بیشتر بشنوید.

یانوش استارکر (János Starker)

استارکر در دوران جوانی خود چنان باهوش بود که به طور باورنکردنی در سن ۸ سالگی به دانش آموزان دیگر تدریس می کرد. طبق پیش بینی، همه چیز از آنجا شروع شد و علاوه بر یک حرفه طولانی و ممتاز تدریس، برخی از بهترین ضبط های ویولنسل را نیز انجام داد.

پل تورتلیه (Paul Tortelier)

تورتلیه پس از شروعی بی عیب و نقص در کار خود با اجرای زیر باتوم برونو والتر و آرتورو توسکانینی و همچنین نواختن تکنوازی ویولنسل در دن کیشوت اثر ریچارد اشتراوس زیر نظر خود آهنگساز، سپس با آموزش ژاکلین دو پره، خود را در تاریخ ویولنسل جاودانه کرد.

آلیسا ویلرشتاین (Alisa Weilerstein)

اگر نگران این هستید که چه کسی مشعل نوازندگان ویولنسل را در سال‌های آینده حمل خواهد کرد، دیگر نگران نباشید چون او کسی نیست جز دریافت‌کننده جایزه مک آرتور نابغه و جایزه لئونارد برنشتاین، آلیسا ویلرشتاین، نوازنده ویولنسل آمریکایی، در دنیای موسیقی معاصر جدید ماجراجویی خواهد کرد.