در دنیای امروزی در موسیقی بهترین نرم افزارها و ارکسترهای مجازی را با مجموعه‌ای از اولویت‌ها، گزینه‌های تغییر، افکت‌ها و سازهای مختلف میتوان یافت. با تمام ویژگی‌ها و افزونه‌ها، می‌توانید بسیار سریع‌تر آهنگ بسازید و آن آهنگ‌ها را به نت موسیقی تبدیل کنید.

نرم افزار نت نویسی چیست؟

نرم افزارهایی که برای نوشتن نت های موسیقی استفاده میشود (Scorewriter) نیز نامیده می شوند، این برنامه ها به شما این امکان را می دهد که به راحتی نت های موسیقی بنویسید .این نرم افزارها شبیه به گوگل داکز می باشند اما با این تفاوت که میتوانید نت های موسیقی را به جای کلمات در آن ها نوشته و یا ویرایش کنید.

همچنین فرکانس‌ها و امواج صوتی که با ساز یا صدای خود ایجاد کرده‌اید را به علامت‌هایی در صفحه تبدیل می‌کند که می‌تواند توسط سایر نوازندگان خوانده و نواخته شوند. به جای نوشتن با خودکار روی یک قطعه موسیقی ، می توانید به سرعت نت های موسیقی خود را ایجاد، ویرایش و چاپ کنید.

چرا به نرم افزار نت نویسی نیاز دارید؟

اگر می‌توانید موسیقی‌ که در ذهنتان است ضبط کنید، چرا باید آن را در قالب نت موسیقی بگذارید؟ این نرم افزارها چه فایده ای دارند؟
بهترین فایده ای که این برنامه ها دارند صرفه جویی در زمان است. شما می توانید خیلی سریعتر از نوشتن موسیقی با دست تایپ و کلیک کنید.همچنین می توانید از یک میدی کنترلر مانند صفحه کلید برای پخش قطعات استفاده کنید، سپس از نرم افزار بخواهید آن را برای شما به نت موسیقی تبدیل کند.

اگر می خواهید موسیقی‌ای را که نوشته‌اید بشنوید، نرم‌افزار نوشتن موسیقی به شما این امکان را می‌دهد که فوراً آنچه را که نوشته‌اید بتوانید بشنوید. لازم نیست منتظر بمانید تا یک نوازنده این قطعه را اجرا کند یا اینکه چند نوازنده چندین قسمت را اجرا کنند.
استفاده از نرم افزارهای نت نویسی امکان اشتراک گذاری نت ها با نوازندگان و دوستانتان را بسیار آسان می کند. به ویژه اگر قصد دارید از نوازندگان دیگری بخواهید قطعات را اجرا کنند به عنوان مثال در موسیقی ارکستر و اگر شما یا طرف دیگری موسیقی خود را در کتاب، مجله، سایت ها و یا مکان های دیگر به اشتراک بگذارید، حق امتیاز آن نسخه موسیقی برای شما خواهد بود.

بهترین نرم افزارهای نت نویسی موجود در بازار

در اینجا به شما چند نرم افزار پر کاربرد را برای نت نویسی موسیقی معرفی خواهیم کرد.

۱.Notion 6 (ویندوز / مک / iOS)

با این نرم افزار می توانید نت های خود را از صفحه کلید و یا از پیانو یا گیتار مجازی خود وارد برنامه کنید. تنظیم آن بسیار آسان است، از نصب برنامه گرفته تا سازگار کردن آن با دستگاه میدی کنترلر شما. کار کردن با این نرم افزار آسان است و احتمالاً می‌توانید بدون استفاده از کتابچه راهنما شروع به کار کنید.

بهترین مزایا در مورد این برنامه داشتن کتابخانه عالی و نمونه های مختلف آلات موسیقی می باشد. سازندگان این برنامه قطعا وقت خود را صرف ضبط و استفاده از صداهای ارکسترال، از جمله اجراهای ارکستر سمفونیک لندن و بسیاری دیگر کردند. یک نقطه ضعف اما قیمت این نرم افزار است که در حدود ۱۵۰ دلار می باشد که قیمت بالایی دارد.

مزایا:

داشتن آلات موسیق با صدای واقعی.
راه اندازی و استفاده بسیار آسان است.
در نسخه iOS موجود است.

معایب:

گران تر از سایر برنامه های مشابه می باشد.
از فضای هارد دیسک زیادی استفاده می کند.

۲. ۲ MuseScore (ویندوز / مک)

MuseScore 2 یک نرم افزار با منبع باز است و بنابراین به صورت رایگان برای مک یا ویندوز در دسترس است. اما فرض نکنید که “رایگان” به معنای داشتن “کیفیت پایین” است. این برنامه تمام ویژگی هایی را که برای نوشتن آسان موسیقی به آن نیاز دارید به شما خواهد داد.

استفاده از آن آسان است و تصاویر بصری ساده هستند. فهرست واضحی از تمام گزینه‌های ابزارهای ورودی و همچنین اطلاعات یادداشت‌هایی که قبلاً وارد کرده‌اید دریافت می‌کنید. و آنچه واقعاً خوب است این است که (MuseScore) به شما این امکان را می دهد تا فایل های (MIDI) و فایل های (MusicXML) را از سایر نرم افزارهای موسیقی وارد این برنامه کنید.

اگرچه سمپل ها در این برنامه به اندازه برخی دیگر از نرم افزارها صدای واقعی ندارند، اما هنوز هم ابزاری عالی برای آهنگسازی و نوشتن موسیقی است.

مزایا:

دانلود رایگان
گزینه های ورودی/خروجی فراوان
طراحی دقیق و آسان

معایب:

پشتیبانی محدود
ولوم میکسر ندارد.
ورودی مجازی برای گیتار ندارد.

۳.Sibelius First (ویندوز / مک)

اگر با نرم‌افزار نت‌ نویسی موسیقی تازه‌ کار هستید، (Sibelius First) بهترین نرم‌افزار برای شروع می باشد، عمدتاً به این دلیل که یکی از ساده‌ترین نرم‌افزارها برای استفاده است.اگر دوست دارید با دیگران همکاری کنید، می‌توانید آهنگ‌های خود را از طریق (SibeliusCloud) به اشتراک بگذارید. این برنامه به طور خودکار پیوندی را برای مشارکت کننده ارسال می کند تا آن را در هر مرورگری باز کند. یا اگر با شخصی کار می‌کنید که کاربر (Sibelius) می باشد ، می‌توانید به طور همزمان آن را ویرایش کنید و نت مورد نظر را برای بررسی به طرف مقابل ارسال کنید.نسخه ی کامل این برنامه نزدیک به ۵۰۰ دلار است، اما می توانید نسخه رایگان با چهار ساز یا نسخه ۱۶ ساز را با قیمت حدود ۱۲۵ دلار خریداری کنید.

مزایا:

برای نت برداری آسان می باشد.
به اشتراک گذاری آهنگ ها آسان است.
نسخه های محدود رایگان یا قیمت مناسب هستند.

معایب:

امکان ذخیره نت ها به عنوان تصویر گرافیکی وجود ندارد.
از فضای هارد دیسک بسیار کمی استفاده می کند.
نسخه کامل نرم افزار بسیار گران است.

۴.Finale PrintMusic (ویندوز)

(Finale PrintMusic) برنامه دیگری است که حتی با وجود ابزارهای ثبت نت ها و گزینه‌های ویرایش فراوان، به راحتی قابل استفاده می باشد. مانند اکثر برنامه ها، می توانید یادداشت ها را با صفحه کلید MIDI، ماوس یا صفحه کلید خود وارد کنید. متأسفانه، پیانوی مجازی در این برنامه وجود ندارد، اما بدون وجود آن نیز می توانید به راحتی از این برنامه استفاده کنید.

این برنامه با صدها آلات موسیقی همراه است که صدا و حس بسیار واقعی دارد که حتی آن را به نوازندگی انسان بسیار نزدیک می دانند. دسترسی به سازهای کوبه ای و زهی نیز در این نرم افزار امکان پذیر است.به اشتراک گذاری نت ها به عنوان فایل PDF، فایل های گرافیکی یا MP3 نیز بسیار آسان است.

مزایا:

استفاده آسان
قیمت مناسب (حدود ۱۰۰ دلار)

معایب:

صفحه کلید مجازی موجود نیست.
فقط برای ویندوز موجود است.

۵. MagicScore Maestro 8 (ویندوز)

(MagicScore Maestro 8) همه چیزهایی را که برای شروع موسیقی و نوشتن نت به آن نیاز دارید را در اختیار شما می گذارد.اما هنگامی که نوبت به پیانوی مجازی آن می رسد، یکی از بهترین ها در نوع خود می باشد. شما می توانید نت های موسیقی را اضافه کنید و مدت زمان آنها را تنها با یک کلیک انتخاب کنید، و در این نرم افزار همچنین وارد کردن نت ها و اضافه کردن نمادها بسیار آسان است.

می توانید نت ها را با صفحه کلید MIDI اضافه کنید و یا می توانید با یکی از الگوهای متعدد آن شروع کنید. سپس می توانید مدت زمان و سرعت را ویرایش کنید تا صدای هر ساز واقعی تر شود. این نرم افزار را می توانید با هزینه ی ۷۰ دلار تهیه کنید که قیمت مناسبی می باشد.

مزایا:

برای شروع آسان است.
بسیار مقرون به صرفه می باشد.

معایب:

طراحی اینترفیس سخت است و ممکن است گیج کننده باشد.
فقط برای ویندوز موجود است.

۶.QuickScore Elite Level II (ویندوز / مک)

(QuickScore Elite Level II) نه تنها نت های موسیقی شما را یادداشت می کند، بلکه می تواند نمونه های صوتی را نیز ضبط کند. سپس می توانید صدا را مانند روشی که در نرم افزار ویرایش صدای معمولی خود انجام می دهید، ویرایش کنید.دارای نماد پاک کردن است که این مورد خلاص شدن از شر نت های ناخواسته را بسیار آسان می کند. و هنگامی که یک نت یا دسته ای از نت ها را انتخاب می کنید، منوی ویرایش به طور خودکار ظاهر می شود و به شما امکان دسترسی به بیش از ۵۰ گزینه ویرایش را می دهد.

شما در این نرم افزار می‌توانید آهنگ‌های خود را به‌عنوان فایل‌های (MusicXML) یا (MIDI ) منتشر کنید، و این امر اشتراک‌گذاری نت ها را با همکاران یا نوازندگان آسان می‌کند.با این حال، همه این ویژگی ها برای کاربران جدید با قیمتی حدود ۱۸۰ دلار عرضه می شوند.

مزایا:

به راحتی فایل های صوتی را ضبط و ویرایش می کند.
گزینه های زیادی برای ویرایش دارد.

معایب:

قیمت مناسبی ندارد.
پیمایش داشبورد آن آسان نیست.

۷.Noteflight (فقط آنلاین)

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق اینترنت هستید ، ممکن است (Noteflight) را دوست داشته باشید. این یک نرم افزار نت نویسی کاملاً آنلاین با طرح رایگان و چند گزینه ای با اشتراک ماهانه است. از آنجایی که این برنامه آنلاین می باشد، به اشتراک گذاری پروژه ها با افراد دیگر، مانند یک ترانه سرا یا هم دانشگاهی، بسیار آسان است.همچنین با (Google Classroom) و بسیاری دیگر از برنامه های یادگیری بسیار سازگار است.برای کسانی که به تازگی به عنوان آهنگساز شروع به کار کرده اند این نرم افزار عالی می باشد.

مزایا:

رایگان است.
به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد.
به اشتراک گذاری نت های موسیقی با دیگران آسان است.

معایب:

با نسخه رایگان تنها ۱۰ نت موسیقی را میتوان نوشت.
نسخه رایگان دارای ابزار کمتری نسبت به نسخه های پولی می باشد.

و در پایان میتوان گفت آهنگسازی با یک نرم افزار روشی است که امروزه انجام می شود و عصر قلم و کاغذ برای نوشتن نت های موسیقی مدت هاست که از بین رفته است. اگر می‌خواهید آهنگساز حرفه‌ ای شوید و یا کسی که برای تلویزیون و فیلم موسیقی می‌سازد، یا یک خواننده و ترانه‌ سرا با تنظیم‌های زهی زیبا، حتما به یکی از این نرم افزارها نیاز دارید. بنابراین اگر می خواهید جدی گرفته شوید و زمان خود را بهینه سازید، یک برنامه نت نویسی همان چیزی است که به آن نیاز دارید.