همانطور که می دانیم تمرین آهسته یک ابزار تمرینی ارزشمند به شمار می رود. این به ما این امکان را می دهد که در بخشهای پیچیده یا شاید نه چندان پیچیده به صورت جداگانه کار کنیم و بخشهایی را که ممکن است بر روی آن ها تمرکز نداشته و یا خوب نباشیم، می توانیم با تمرین مداوم با سرعت های مختلف رفع کنیم.

اگر ما دائماً با سرعت تمرین کنیم ، ذهن ما تمایز تمپوی آهسته را از دست می دهد و بالعکس اگر فقط با سرعت کند تمرین کنیم ، بازگشت به سرعت واقعی را برای ما مشکل ساز می کند. به نظر می رسد که ذهن ما برای سازگاری با سرعتی که در نهایت می تواند احساس کند ، مشکل دارد. بنابراین تمرین آهسته و سریع، هر دو ضروری می باشد.

در ۳ سرعت مختلف تمرین کنید

فرض کنید شما بر روی یک سونات کار می کنید و نیاز دارید که سرعتتان را حفظ کنید.

تنظیم سه سرعت در مترونوم میتواند برای شما مفید باشد.

  1. سرعت بسیار آهسته ، شاید یک چهارم (یا یک پنجم) سرعت واقعی ، برای تمرین عمیق و ایمن ، با انگشتان به آرامی کلاویه ها را بنوازید.
  2. سرعت کمی سریعتر ، مانند نصف سرعت پیشنهادی ، بنابراین می توانید با تاچ محکم تر تمرین کنید ، اما کمی سریعتر از سرعت اول.
  3. سرانجام ، سرعتی بسیار نزدیک به سرعت واقعی ، که در قطعه ی اصلی نوشته شده است. این قطعه را در هر سه حالت اجرا کنید.

تمرین معکوس را امتحان کنید

قسمتی از قطعه ی خود را انتخاب کنید که سریعترین سرعت را دارد. فرض میکنیم این قسمت از قطعه ی شما از ۱۶ نت تشکیل شده است.چهار نت اول را با حداکثر سرعت ، چهار نت بعدی را با نصف سرعت ، چهار نت بعدتر را با سرعت و گروه آخر نت ها را با نصف سرعت تمرین کنید و حالا همین کار را برعکس انجام دهید.

این ایده را کمی جلوتر ببریم ؛ چهار نت اول را با سرعت تمرین کنید ، چهار نت بعدی را در یک چهارم سرعت ، سپس این کار را با نصف سرعت پیشنهادی انجام دهید و در نهایت ، چهار نت را با دو برابر سرعت و باز هم این کار را معکوس انجام دهید. تغییر مستمر سرعت به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که ذهن شما دائماً در حالت آماده باش است و شما فقط یک قطعه را تمرین نمی کنید همچنین انگشتان شما را آماده می کند تا عمق کلاویه ها، یکنواختی و نواختن موزون را به دست بیاورید.

برای تمرین بیشتر، دینامیک خود را در کنار تغییرات سرعت تغییر دهید

به خاطر داشته باشید که در هنگام تمرین آهسته حرکات اغراق آمیز و تاچ محکم لازم است اما با تنظیم و افزایش سرعت قدرت و تاچ انگشتان خود را کم کنید به این ترتیب می توانید قطعه ی خود را بی نقص بنوازید.

در آخر جلسات تمرینی خود صرف نظر از اینکه چقدر آهسته تمرین کرده اید،اطمینان حاصل کنید که قطعه ی مورد نظر را با تمپوی واقعی آن نیز بنوازید تا اصالت قطعه را از یاد نبرید.