همراه با سرفه، صحبت کردن،زنگ تلفن های همراه ، کف زدن بین موومان ها در کنسرت های موسیقی کلاسیک بسیار بحث برانگیز است.اما همیشه اینطور نبود. قبل از ظهور سمفونی در اواخر قرن نوزدهم، آهنگسازان ممکن بود انتظار داشته باشند که تماشاگران دست بزنند، صحبت کنند، غذا بخورند،یا حتی شطرنج بازی کنند. موتزارت با علم به اینکه مردم کف می زنند، موسیقی مینوشت، حتی بخش هایی را تکرار می کرد تا مردم دوباره کف بزنند.

مخاطبان معاصر تقسیم شده اند. در یک نظرسنجی غیررسمی از مخاطبان (ABC Classic) اکثر مردم گفته اند که علاقه ای به کف زدن بین موومان ها ندارند. مخالفان احساس کردند که جریان و احساسات موسیقی را قطع می کند یا حال و هوای مورد نظر آهنگساز را در هم می شکند. طرفداران دست زدن استدلال می کنند که ممنوعیت دست زدن باعث می شود موسیقی کلاسیک بیش از حد خفه کننده و سنگین باشد و آنها احساس کردند که باید قدردانی خود را به اجراکنندگان نشان دهند.

ما نظر برخی از نوازندگان برتر کلاسیک را در مورد این موضوع جویا شدیم.

پیانیست سالی ویتول در این باره می گوید:من دوست دارم بدانم که تماشاگران از کنسرت لذت می برند. اگر این بدان معناست که آنها نفس خود را حبس می کنند تا جادوی آن لحظه را نشکنند، عالی است. اگر به این معنی است که آنها می خواهند پایکوبی کنند و برای شادی یا غم در آن لحظه تشویق کنند،باز هم عالی است.”شما این احساس را خواهید داشت که کف زدن در باله و اپرا از زمانی که در حال تماشای کنسرت کلاسیک هستید راحت تر است. رناتو پالومبو رهبر ارکستر اپرا می گوید :کف زدن در طول اپرا کاملاً خوب است. به گفته ارین هلیارد (مدیر هنری اپرای پینچگوت) “ای کاش مردم بیشتر در اپرا و باله کف می زدند.”بنجامین نورتی رهبر ارکستر بیان کرد که مخاطبان باید آزادانه دست بزنند، هرچند اذعان داشت که برخی آثار وجود دارند که بهتر است بدون هیچ وقفه ای اجرا شود. در این موارد، او پیشنهاد کرد که رهبران ارکستر یا اجراکنندگان می‌توانند از تماشاگران درخواست کنند که در این موارد تشویق کردن خود را حفظ کنند.

آیا کف زدن باعث حواس پرتی نوازندگان می شود؟

به گفته ی بعضی از نوازندگان کف زدن تماشاگران به آن ها حس خوبی می دهد و باعث می شود انرژی بیشتری برای ادامه ی اجرا داشته باشند.و این چنین می گویند که صدای تشویق تماشاگران یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که می توانید به عنوان یک نوازنده بشنوید.رهبر ارکستر تاهو متسون نیز در این باره چنین می گوید که من هرگز احساس نمی‌کنم که این کار برای نوازندگان مشکلی ایجاد کند.سال‌ها پیش، مردم به خوبی زمان مناسب برای تشویق را می‌دانستند. امروز عموم مردم گاهی خجالتی هستند و گاهی از ترس ایجاد مزاحمت برای نوازندگان نمی‌خواهند کف بزنند.

چه نکاتی را باید به هنگام تشویق کردن در کنسرت ها بدانیم؟

اجماع نوازندگان نظرشان بر این است که اگر احساس می‌کنید برای کف زدن تحت تأثیر قرار می‌گیرید، باید دست بزنید، به‌ ویژه اگر اجراکنندگان کارهای تکان‌ دهنده یا خیره‌ کننده‌ای انجام بدهند. اگر زمان “اشتباه” است، نگران نباشید.برخی بر این باورند که قوانین مربوط به کف زدن کمی قدیمی است و آنها اغلب باعث می شوند که تماشاگران کنسرت احساس ناخوشایندی داشته باشند.نوازندگان می خواهند تشویق بشنوند و عملکرد بهتری به شما خواهند داد.

شاید کمی ترسناک باشد که اولین کسی باشید که کف می زنید، اما شجاعت خوب است و به نوازندگان این باور را بدهید تا بدانند که چقدر از آن لذت می برید.هنوز گیج هستید؟ یا بدتر از آن، آیا برای کف زدن هایتان با نگاه های ناپسند مواجه شده اید؟اینطور نباشید فقط از موسیقی لذت ببرید و آن شادی را هر طور که صلاح می دانید ابراز کنید.