با مرور صدها سال تاریخ موسیقی میتوان فهمید کدام آهنگساز بالای درخت سمفونی نشسته است و آیا میتوان تاج پادشاهی سمفونی ها را بر سر این آهنگساز گذاشت؟
سمفونی فرم موسیقی تثبیت شده در دوران کلاسیک بود و تا به امروز ستون فقرات ارکستر کلاسیک شناخته میشود میتوان گفت آهنگسازی که بیشترین سمفونی ها را نوشته حسادت دیگر آهنگسازان را برانگیخته است.

حال این سوال پیش می آید که چه کسی بیشترین سمفونی را نوشته است؟

در اوایل دوران کلاسیک سمفونی شامل چهار موومان میشد که برای ۳۰ تا ۴۰ نوازنده نوشته میشد وهر موومان به تمپوهای آرام و تند تقسیم میشدند.سمفونی های اولیه موتزارت و هایدن گاهی تنها برای سازهای زهی و برنجی نوشته میشدند اما با گذر زمان و پیشرفت دوران سمفونی ها فرمی ثابت پیدا کردند.اگر بخواهیم آهنگسازان اصلی دوران کلاسیک را در نظر بگیریم موتزارت تقریبا ۶۰۰ اثر دارد و در میان این مجموعه ی فوق العاده ۴۱ سمفونی به موتزارت تعلق دارد و حتی سمفونی های اولیه او در این آثار گنجانده نمیشود که اگر میشد این رقم را به ۵۰ می رساند. با توجه به کوتاه بودن عمر این نابغه ی موسیقی ۴۱ اثر بسیار تحسین بر انگیز است.

آهنگساز بعدی کسی نیست جز هایدن که هم عصر با موتزارت بود. زندگی هایدن بسیار طولانی تر و از نظر بسیاری شادتر از موتزارت بود.کارهای او دارای نشاط و طنزی جذاب و ماندگار است. فهرست سمفونی های هایدن به ۱۰۴ اثر می رسد.

شاید جوزف مولتر (۱۷۶۵-۱۶۹۶) در زمان خود آهنگساز شناخته شده ای نبود اما یکی از آهنگسازان فوق العاده پر کار در زمان خود بود. این آهنگساز برجسته ی آلمانی با کنسرتوهای معروف خود برای کلارینت اواخر دوره ی باروک و دوران کلاسیک را به هم پیوند داده است. تصور میشود که مولتر بیش از ۱۴۰ سمفونی ساخته است که موفقیت هایدن را کمی در سایه قرار می دهد.

با پیشروی در دوران موسیقی به بتهوون می رسیم که تنها ۹ سمفونی ساخته است اما لازم به ذکر است که تا زمانی که او سمفونی نهم را کامل کرده بود فرم سمفونی فاصله ی بسیار زیادی با فرم اولیه آن داشت. به عنوان فرمی از موسیقی سمفونی تغییر و تحول قابل توجهی را تجربه کرده بود که باعث ایجاد آثاری شد که مدت زمان آن ها به یک ساعت یا بیشتر می رسید و نوازندگان نزدیک به ۸۰ نفر بودند.

شوبرت به احتمال زیاد آثار سمفونیک بیشتری از آنچه زمان داشته است در زندگی خود نوشته است.او ۹ سمفونی ساخت ، اما هشتمین سمفونی هرگز به پایان نرسید زیرا در زمان مرگش بود.
شومان به عنوان یک آهنگساز سمفونیک شاید به همان شکل شوبرت شناخته نشد اما او تنها چهار اثر کامل نوشت که چهارمین اثرش پیچیدگی و آینده نگری عظیمی داشت.در ادامه دوران موسیقی ، با آهنگساز دانمارکی نیلز گاد (۱۸۱۷-۱۸۹۰) روبرو می شویم ، که علاوه بر هشت سمفونی بسیار آهنگسازی کرده است. یواخیم راف (۱۸۲۲-۱۸۸۲) ، آهنگساز آلمانی سوئیسی تبار یازده سمفونی نوشت که آخرین آن ناقص بود.
آنتون بروکنر ، آهنگساز اتریشی و یکی از متدین ترین مردان زمان خود ، نه اثر زیبا ساخت که امروزه ستون کارنامه ارکسترال باقی مانده است.

با شکوفایی دوران رمانتیک سمفونی نیز رشد کرد و آثار آهنگسازان به قطعاتی عظیم تر تبدیل شد.برای روشن شدن موضوع ، سمفونی هشتم مالر ملقب به “سمفونی هزار” است.
تعداد آثار سمفونیک چایکوفسکی تنها شش مورد است. تمامی این آثار حماسی و عمیقاً متأثر کننده هستند که امروزه به طور مرتب مورد ستایش و اجرا قرار می گیرند. آنتونین دورژاک آهنگساز چک هیچ سمفونی کاملی ننوشت ، اما مشارکت وی در مجموعه سمفونیک جان تازه ای به شکل رو به افول آن بخشید.

همانطور که از تجملات عصر رمانتیک خارج میشویم سمفونی ها در کارنامه ارکستر شروع به عقب نشینی می کنند. بسیاری از آهنگسازان از جمله کسانی که با جنبش “امپرسیونیسم” مرتبط هستند از سنت سمفونیک دوری کرده اند با این وجود ، این پایان سمفونی نبود.

ادوارد الگار آهنگساز انگلیسی (۱۹۴۷-۱۸۵۷) آهنگسازی بود که حاضر نبود اجازه دهد سمفونی یا غنای رمانتیسیسم از بین برود ، و اگرچه بسیاری از سمفونی ها را کامل نکرد اما این سنت را زنده نگه داشت.
رالف وان ویلیامز ، نه سمفونی قابل توجه در کنار آهنگساز دانمارکی کارل نیلسن که شش سمفونی ساخته بود ، نوشت. در فنلاند ، ژان سیبلیوس (۱۹۵۷-۱۸۶۵) ، سالهای عمر خود را وقف میراث سمفونی کرد و هفت اثر خیره کننده نوشت.

آهنگساز روسی دیمیتری شوستاکوویچ شاید یکی از برجسته ترین آهنگسازان موسیقی سمفونیک باشد. وی پانزده سمفونی نوشته است که زندگی پر مشقت و چالش برانگیز او را در روسیه استالینیستی، ترسیم می کند.
بر اساس چندین منبع مختلف ، آهنگسازی که می تواند بیشترین سمفونی ساخته شده را داشته باشد لیف سلیم سگرستام فنلاندی می باشد. او نوازنده ای جالب و بسیار خلاق است. او نه تنها یک پیانیست ، ویولنیست و رهبر ارکستر است ، بلکه سیصد و چهل و دو سمفونی را تا سپتامبر ۲۰۲۰ نوشته است.