اولین نکته ای که در نگهداری از گیتار یا هر ساز دیگری که دارید قابل توجه می باشد این است که هنگامی که نوازندگی نمی کنید حتما ساز خود را در هاردکیس و کاور نگهداری کنید. عوامل زیادی ممکن است برای ساز شما تنش ایجاد کند از جمله گرد و خاک و یا گرم و سرد شدن هوای اطراف که برای ساز شما مناسب نمی باشد.

نکته ی دیگر این است که اگر در بازده زمانی زیادی از سازتان استفاده نمی کنید سیم های ساز خود را شل کنید اما دقت داشته باشید که میزان شل شدن سیم ها نباید زیاد باشد نهایتا به اندازه ی یک فاصله ی سوم زیرا شل کردن زیاد سیم ها تنش بیشتری را به ساز شما وارد خواهد کرد.

در نظر گرفتن تنش های آب و هوایی بسیار مهم می باشد. زمانی که شما سازی را تهیه می کنید باید دمای محیط نسبت به فضای قبلی که در آن قرار داشته است و رطوبت و دمایی که در در حال حاضر در آن قرار دارد متناسب باشد.
به طور مثال اگر ساز خود را داخل ماشین و در هوای خیلی گرم قرار دهید چسب های سازتان از هم باز می شود و به ساز شما آسیب جدی وارد می کند. پس بهتر این است که شرایط دمایی سازتان تغییر نکند. ابزاری وجود دارد به نام تامین کننده ی رطوبت که در سازها از آن استفاده می کنند البته اگر این کار را انجام می دهید باید در بازده زمانی منظم صورت بگیرد زیرا حفظ نظم در استفاده از تامین کننده ی رطوبت ضروری می باشد.

نکته ی مهم دیگر تعویض و نگهداری سیم ساز می باشد.در کل عمر مفید سیم ها ۲ تا ۳ ماه می باشد اما شما می توانید با در نظر گرفتن نکاتی طول عمر سیم ها را افزایش دهید. تمیز کردن سیم ها با پارچه ی کنفی خشک کمک بزرگی می باشد. از آن جایی که متریال استفاده شده در سیم ها آلیاژهایی هستند مانند برنز و یا نقره تاثیر پذیری زیادی از دمای اطراف خود دارند.شما می توانید با تمیز کردن سیم ها بعد از هر بار نوازندگی طول عمرشان را تا ۵۰ درصد افزایش دهید.علاوه بر این نکات محلول هایی وجود دارد که شما می توانید برای تمیز کردن سیم هایتان ار آن ها استفاده کنید.

اما مهم ترین نکته در حفظ و نگهداری سیم های سازهای زهی این است که قبل از شروع به نوازندگی دستهایمان را تمیز بشوییم چرا که چربی هایی که در دست ما وجود دارند باعث می شوند تا روی سیم قرار بگیرند و همین موارد جنس صدای ساز ما و خروجی صدای ساز ما را تضعیف می کنند.اما با در نظر گرفتن تمام نکاتی که گفته شد شما باید سیم های ساز خود را بعد از ۳ تا ۴ ماه تعویض کنید.

مورد دیگر استفاده از محلول هایی هستند که برای تمیز کردن ساز و بدنه و فینگر بورد استفاده می شوند.محلول هایی که برای تمیز کردن بدنه ی ساز استفاده می شوند دارای درصد غلیایی مشخصی هستند که به پلی استر ساز آسیب نمی رسانند.
در نظر داشته باشید که استفاده از الکل باعث آسیب جدی به ساز شما خواهد شد و باعث می شود پلی استر ساز شما به مرور زمان از بین برود و سفید شود.
دسته ی دیگری از این محلول ها برای تمیز کردن دسته ی ساز و یا فینگربورد استفاده می شود. این قسمت از ساز به دلیل رطوبتی که از دست ما می گیرد گاها باعث ترک خوردن دسته ی ساز می شود.استفاده از روغن لیمو که اختصاصی برای ساز تولید می شود از ترک خوردن دسته ساز جلوگیری می کند.در حقیقت تمیز کردن فینگر بورد در زمان تعویض سیم ها امکان پذیر می باشد که بتوانید دسترسی کامل داشته باشید و تمامی قسمت ها را به خوبی تمیز کنید و دقت داشته باشید که روغن لیمو نباید با سیم های ساز شما برخوردی داشته باشد.

آخرین نکته برای انتقال ساز از یک محیط آب و هوایی به اقلیم دیگر می باشد به طور مثال هنگامی که می خواهید به سفر بروید و ساز خود را به همراه داشته باشید.اگر سفر شما زمینی می باشد باید به این نکته توجه داشته باشید که ساز خود را در صندوق عقب ماشین قرار ندهید و حتما در کنار شما و داخل ماشین قرار بگیرد.اگر سفر شما به صورت هوایی می باشد ساز خود را به قسمت بار تحویل ندهید و حتما با خودتان به داخل کابین برده و از هارد کیس استفاده کنید.
مور دیگر شل کردن سیم ها به اندازه ی همان فاصله سوم و قرار دادن ساز در محفظه ی پلاستیکی قبل از قرار دادن در هارد کیس می باشد و بعد از اینکه به اقلیم آب و هوایی جدید رسیدید ساز خود را خارج نکنید و بگذارید ۳ تا ۴ ساعت با دمای محیط هماهنگ شود.

در نهایت رعایت کردن این نکات باعث می شود که ساز شما همیشه صدای خوبی داشته باشد و بدنه ی سازتان از تنش ها به دور باشد. شاید خوب باشد که این نکته را بدانیم که چوب با اینکه از بدنه ی درخت جدا شده و تبدیل به یک ساز شده است همچنان زنده می باشد و تنش های آب و هوایی همیشه بر روی آن تاثیرگذار می باشد.