اگر شما همیشه یک تماشاگر بودید و هنرمندان معروفی مانند پل مک کارتنی یا التون جان را در حال نواختن پیانو و در حین آواز خواندن نظاره می کردید، مطمئناً متوجه این موضوع شدید که این هنرمندان این کار را بدون زحمت انجام می دهند. بله ، ممکن است اجراهای آنها از دور راحت به نظر برسد ، اما با بررسی دقیق تر ، اجرای فردی پیانو آنها سخت تر از آنچه به نظر می رسد است. اگر می دانید که چگونه پیانو بنوازید و گاهی اوقات هم همراه با نواختن می خوانید مطمئناً متوجه خواهید شد که خواندن هنگام نواختن پیانو کار آسانی نیست.

برای داشتن چنین ویژگی ، باید تلاش بیشتری در پیشرفت مهارت نوازندگی پیانو و مهارت خوانندگی خود انجام دهید. همچنین باید نکات ساده ای را در مورد نحوه خواندن هنگام نواختن پیانو بدانید.

نکاتی در رابطه با آموزش گام به گام نواختن پیانو و خواندن همزمان

۱.مهارت خود را در نوازندگی پیانو تقویت کنید

اگر شما نوازنده ای در حد متوسط هستید ، مطمئناً نواختن پیانو هنگام خواندن برای شما سخت خواهد بود. علاوه بر این ، اگر در نواختن پیانو مهارت کافی نداشته باشید ، هرگز در برابر تماشاگران به خوبی اجرا نخواهید کرد. بنابراین ، اولین شرط لازم برای اینکه بتوانید بخوانید و بنوازید این است که مهارت نوازندگی خود را تقویت کرده و مطمئن شوید که می توانید پیانو را بدون نگاه کردن به صفحه کلید بنوازید.

۲.در هنگام نواختن پیانو درست بنشینید

اگر به درستی بر پشت پیانو خود قرار نگیرید و وضعیت بدنی مناسبی نداشته باشید، خواندن هنگام نواختن پیانو برای شما دشوار خواهد شد. هنگام نواختن پیانو ، پشت شما نباید خیلی خمیده باشد ، زیرا هنگام خواندن باید تنفس درستی داشته باشید. وضعیت خوب بدن قطعاً به معنای تنفس خوب است. با تنفس خوب ، می توانید صدای خود را به درستی بیرون دهید و صدای شما عالی به نظر برسد.شما همچنین باید انعطاف پذیری ستون فقرات خود را چه در حالت ایستاده و چه نشسته حفظ کنید.

۳.از قرار گرفتن جای دقیق میکروفون مطمئن شوید

در ابتدا ، باید راحت ترین موقعیت میکروفون خود را پیدا کنید زیرا نحوه قرار دادن میکروفن مطمئناً بر تنفس و وضعیت بدن شما تأثیر می گذارد. از قرار دادن میکروفون در فاصله بسیار زیاد از دهان خود اجتناب کنید . مطمئن شوید که میکروفن در راستای دهان شما قرار دارد که نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک به دهان شما باشد.

۴.برای شروع هر مهارت را جداگانه تمرین کنید

آواز خواندن هنگام نوازندگی اغلب مستلزم تکمیل مهارتهای فردی پیانو و آواز می باشد. بنابراین در ابتدا ، خوب است که قبل از اینکه به مهارت دیگری برسید روی یک مهارت خاص تمرکز کنید. خوب است ابتدا در نواختن پیانو بدون خواندن تمرکز کنید. پس از تسلط بر اجرای آهنگ با استفاده از پیانو ، می توانید برخی از ملودی های صوتی را برای خود تمرین کنید. همچنین می توانید یک قطعه پیانو از پیش ضبط شده را پخش کرده و آن را تمرین کنید. همچنین می توانید با اجرای آکوردهای ساده در حالی که بر مهارت خوانندگی خود تمرکز می کنید ، ادامه دهید. سپس در حالی که آرام می خوانید بر روی نواختن خود تمرکز کنید . به آرامی شروع به خواندن کنید تا زمانی که در هنگام نواختن پیانو از خواندن خود مطمئن شوید.

۵.اطمینان پیدا کنید که در هنگام خواندن با هر دو دست بنوازید

اگر در نواختن پیانو تسلط دارید مطمئناً نوازندگی طبیعت دوم شما خواهد بود. از آنجایی که نواختن پیانو مستلزم استفاده از هر دو دست است ، مطمئناً اگر در نواختن با هر دو دست تسلط نداشته باشید ، خواندن برای شما دشوار خواهد شد. دست چپ معمولاً از نت های بیس ،آکوردهای کامل و ملودی ها مراقبت می کند. از طرف دیگر ، دست راست آکورد و ملودی ها را می نوازد.اگر بخواهید زیاد بر روی نواختن متمرکز شوید ممکن است هنگام خواندن گیج شوید.

بنابراین نواختن با هر دو دست باید برای شما راحت باشد، به طوری که هنگام نواختن آهنگ ، دستان شما به طور طبیعی حرکت کند. در ابتدا ، خوب است که با آکوردها و ملودی های ساده شروع کنید تا زمانی که در نواختن با هر دو دست مسلط شوید.

۶.قدرت صدای خود را از قسمت تحتانی بدن بروز دهید

معمولاً هنگام نواختن پیانو در حین آواز این تمایل وجد دارد که فرد شانه ها و گردن خود را منقبض می کند و راحت نیست و این امر ممکن است توانایی خوانندگی و نوازندگی آنها را مختل کند. بنابراین ، خوب است که تمرکز انرژی و کنترل خود را در پایین تنه درست در کف لگن خود بگذارید. این به شما کمک خواهد کرد هنگام تنفس صحیح به درستی آواز بخوانید. اگر هنگام نشستن مشغول نواختن و خواندن هستید ، باید در لبه صندلی خود قرار گرفته و اجازه دهید بدن شما به صندلی فشار بیاورد. اگر می خواهید به صورت ایستاده آواز بخوانید و بنوازید، باید پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید تا بتوانید از پاهای خود نیرو بگیرید.

۷.نرم بنوازید

این امر وجود دارد که یک نوازنده پیانو هنگام اجرا برای اولین بار در حضور تماشاگران و در حین آواز خواندن ، محکم بر روی کلاویه ها ضربه بزند. مطمئن شوید که نحوه نواختن پیانو را به نرمی فرا گرفته باشید. البته نواختن با انگشتان نرم آسان نیست و مستلزم تسلط بر مهارت نوازندگی می باشد. اما با تمرین مداوم ، می توانید تماس خود را با کلاویه ها سبک کرده و مچ دست خود را منعطف نگه دارید. با این روش نواختن، کل بدن شما انعطاف پذیرتر خواهد بود.

۸.به طور مداوم تمرین کنید

هیچ کاری بدون پشتکار به سرانجام نخواهد رسید. معمولاً تنها پس از تمرین مداوم در انزوا یا همراه با شخص دیگر نتیجه کار مشخص می شود. اگر واقعاً می خواهید پیانو بنوازید و بخوانید، باید روزانه حداقل نیم ساعت تمرین کنید. همچنین باید سعی کنید عملکرد خود را ثبت کنید تا بتوانید بفهمید در حال پیشرفت هستید یا خیر. اگر تفاوت قابل توجهی در عملکرد شما در هر تمرین وجود داشته باشد ، به این معنی است که شما واقعاً پیشرفت کرده و در مسیر تسلط صحیح در هر دو مهارت هستید.

۹.آهنگ هایی را انتخاب کنید که در محدوده ی صدای شما باشد

صدای معمولی ما معمولا در محدوده ی خاصی قرار دارد.بنابراین ، اگر می خواهید هنگام نواختن پیانو خوب بخوانید ، باید آهنگهایی را انتخاب کنید که با صدای شما همخوانی داشته باشد. حتی اگر نوازنده پیانو خوبی هستید ، اگر آهنگ هایی را انتخاب می کنید که با صدای شما سازگار نباشد ممکن است در نهایت نتیجه ی خوبی نداشته باشد. بنابراین آهنگهایی را پیدا کنید که متناسب با محدوده آوازی شما باشد تا بتوانید در محدوده آوازی خود به خوبی بخوانید و همزمان پیانو بنوازید. تارهای صوتی خود را تحت فشار قرار ندهید و انرژی خود را صرف آهنگهای اشتباه نکنید.

۱۰.از مترونوم استفاده کنید

روش صحیح تسلط بر هنر خوانندگی در هنگام نواختن پیانو ، داشتن مترونوم ناخودآگاه است. داشتن مترونوم به صورت ناخودآگاه به این معنی است که شما مترونوم دقیقی را برای راهنمایی در هنگام نواختن پیانو در ذهن خود داشته باشید. بدست آوردن این نوع مترونوم مستلزم آگاهی و استفاده مداوم از مترونوم است. اگر به طور مداوم آواز خواندن با مترونوم را تمرین کنید ، در نهایت ناخودآگاه مترونوم دقیق هر آهنگ را در ذهن خود خواهید داشت. استفاده از مترونوم همچنین به شما امکان می دهد تا در ضرب آهنگ درست بمانید.

۱۱.هنگام نواختن پیانو زمزمه کنید

آکورد های صوتی و دستان شما حافظه ی خاص خود را دارند. به همین دلیل ، طبیعی نیست که ما هنگام نواختن پیانو بخوانیم بنابراین در ابتدا ، خوب است که از زمزمه کردن برای همراهی با نوازندگی پیانو استفاده کنید. به این ترتیب ، نحوه استفاده از آکوردهای صوتی خود هنگام نواختن پیانو را پیدا خواهید کرد. همچنین این امر به شما این امکان را می دهد که هنگام نواختن پیانو صدای مناسب خود را پیدا کنید.

۱۲.بر روی کاری که می خواهید انجام دهید متمرکز شوید

این عادت را داشته باشید که همیشه هنگام نواختن پیانو و آواز خواندن تمرکز خود را حفظ کنید. به این ترتیب این تمرکز به عملکرد واقعی شما کمک خواهد کرد.انجام چند کار به طور همزمان آسان نیست و ذهن شما باید به گونه ای آموزش ببیند که بتواند همزمان با دست ها و آکوردهای صوتی شما هماهنگ باشد. بنابراین ، بهتر است بر روی تمرکز خود در حالی که هنوز در جلسات تمرینی هستید تمرین کنید. مطمئن شوید که چشمانتان در هنگام نواختن دیگر به انگشتانتان نگاه نمی کند. در نهایت شما باید از تمام نکات ذکر شده استفاده کنید تا مطمئن شوید که می توانید عملکرد فوق العاده ای در مواجه با مخاطبان خود داشته باشید.