مطمئن شدن از هماهنگ بودن سیم های ویولنسل، یکی از اجزای حیاتی برای نواختن ساز است. مطمئن شدن از هماهنگ بودن سیم‌هایتان اولین قدم برای اینکه بتوانید همه چیزهای دیگر را هم کوک بنوازید. کوک کردن سازتان باید اولین فعالیتی باشد که هر روز با ویولنسل خود قبل از تمرین انجام می دهید یا هر بار که ساز را از کاور بیرون می آورید. ساده ترین راه برای شروع کوک کردن ویولنسل، استفاده از تیونر است خواه یک تیونر الکترونیکی باشد و یا اپلیکشنی که بر روی گوشی شما نصب می شود.هنگام کوک کردن یک ویولنسل، همیشه از زیرترین نت بر روی سیم ها شروع می کنیم و به سمت نت های سیم بم حرکت می کنیم. به عنوان مثال، ابتدا سیم A را کوک می کنیم، سپس D، G و در نهایت C را تنظیم می کنیم. کوک کردن با گام “A” در ۴۴۰ هرتز معمول است. واحد اندازه گیری که با آن فرکانس گام را تعیین می کنیم. برخی از تیونرها صدا دارند، در حالی که برخی دیگر به صدای ساز شما گوش می دهند و بر روی صفحه به شما نمایش می دهند که آیا نت شما دقیق است یا خیر.

چگونه ساز خود را با تیونرها و گوشی های آن تنظیم کنید؟

اگر ساز شما بیش از حد خارج از کوک است این تعیین می کند که باید فرآیند کوک را با گوشی های ساز خود انجام دهید.اما اگر ویولنسل شما نسبتاً کوک است به دست زدن و تنظیم گوشی های خود احتیاجی ندارید.عملکرد گوشی های ساز به این صورت است که ، اگر آنها را به سمت عقربه های ساعت بچرخانید گام سیم را پایین می آورد و هنگامی که گوشی ها را بر خلاف عقربه های ساعت بچرخانید گام سیم را بالاتر می برد. باید مراقب باشید و به آرامی این کار را انجام دهید! اگر سیم ها را بیش از حد سفت کنید، ممکن است پاره شود و اگر سیم ها را خیلی سریع شل کنید، می تواند کاملاً باز شود.همیشه گوشی های ساز خود را به دور از صورت خود نگه دارید زیرا اگر سیم پاره شود ممکن است به شما آسیب برساند.

بسته به اینکه گوشی های ساز شما چقدر محکم روی ویولنسل شما نصب شده باشند و بسته به میزان رطوبت فضای شما، ممکن است با لیز خوردن گوشی ها از جای خود با مشکل مواجه شوید. چند راه حل وجود دارد. یکی از محصولاتی که واقعا کمک می کند، “پیگ کامپاند” یا “پگ دوپ” نام دارد که به روان کننده گوشی ساز نیز معروف است که معمولاً به صورت جامد یا قطره مایع فروخته می شود.

نحوه استفاده از روان کننده گوشی ساز

گوشی های ساز خود را به یکباره باز نکنید زیرا سیم های ساز شما شل می شود و پل ساز شما میفتد می کند و جای خود را بر روی ساز شما از دست می دهد.بنابراین یکی یکی گوشی های ساز خود را باز کرده و آن ها به روان کننده ساز آغشته کنید.هنگامی که این کار را انجام دادید می توانید ساز خود را با استفاده از تیونر کوک کنید.

همانطور که پیشرفته‌تر می‌شوید، راه‌هایی دیگری نیز وجود دارد تا بدانید که سازتان به کوک نیاز دارد و دیگر نیازی به تکیه کردن به تیونر ندارید. یک روش این است که سیم های دست باز خود را به صورت جفت بنوازید و به عنوان مثال آرشه خود را به روی هر دو سیم A و D با هم بکشید و یا D و G و همینطورG و C. سیم های ویولنسل همه جدا از یکدیگر با فاصله یک پنجم کوک می شوند. هنگامی که سیم ها با هم نواخته می شوند، باید صدای “زنگ” متمایزی تولید کنند.

چگونه ویولنسل خود را با هارمونی نت ها کوک کنید؟

یکی دیگر از روش‌های بررسی کوک سیم‌ها استفاده از هارمونی است. هارمونی نت‌هایی که بر روی سیم هستند که با اعمال فشار ملایم انگشت، با استفاده از نوای طبیعی ساز، صدایی از خود ساطع می‌کنند. نت های هارمونیکی که از آن ها استفاده می شود تقریباً در وسط هر سیم وجود دارد و همان گامی را که سیم ایجاد می‌کند، ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، هارمونیک “A” روی سیم A به صدا در می آید. می توانید این گام هارمونیک را در برابر هارمونیک معادل در سیم بعدی بررسی کنید. ما این مورد را با قرار دادن دست خود در موقعیت ۴ و اعمال فشار سبک با انگشت اول خود پیدا می کنیم. به عنوان مثال، این نت در سیم D به صورت هارمونیک “A” به نظر می رسد همان چیزی که در نقطه میانی سیم A یافتیم. اگر این هارمونیک ها در یک گام نیستند، پس می دانید که سیم های شما نیاز به کوک دارند. هنگامی که دو نت هارمونیک را مطابقت دادید، به عقب برگردید و سیم های دست باز خود را دوباره بررسی کنید.

با تقویت مهارت‌های شنیداری دقیق، فرآیند کوک بسیار سریع‌تر و آسان تر می‌شود. در راه نواختن صبور باشید، و استقامت شما حتما نتیجه خواهد داد.