کارمینا بورانا (Carmina Burana) اثری منحصر به فرد در موسیقی کلاسیک به شمار می رود. این قطعه کانتاتایی است که در سال‌های ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ توسط کارل ارف آهنگساز آلمانی بر اساس ۲۴ شعر از مجموعه قرون وسطایی کارمینا بورانا سروده شد.نام این قطعه از ریشه لاتین سرچشمه گرفته شده است.کارمینا (Carmina) به معنای آهنگ است، در حالی که بورانا (Burana) شکل لاتین (Beuren) است که نام صومعه بندیکتین در بایرن است.بنابراین (Carmina Burana) به عنوان (Songs Of Beuren) سروده هایی از بایرن نیز ترجمه شده و به مجموعه ای از آهنگ ها و اشعار اوایل قرن سیزدهم اشاره دارد که در سال ۱۸۰۳ در بایرن آلمان کشف شد.اگرچه از آن زمان مشخص شد که این مجموعه در واقع در اتریش کشف شده است و اکنون نیز وجود دارد و در کتابخانه ایالتی باواریا نگهداری می شود.

کارل ارف

متن آهنگ او فورتونا (O Fortuna) چیست؟

این آهنگ ها که بیش از ۱۰۰۰ سروده هستند با ترکیبی از لاتین، آلمانی و فرانسوی قرون وسطایی توسط گولیاردی (Goliards) سروده شده است.آن ها گروهی از شاعران و موسیقیدانان متشکل از علما و دانشجویانی مذهبی بودند که درباره ی عشق،شهوت و طبیعت می سرودند. اگرچه ارف متن های اصلی را تنظیم کرد، اما ترجیح داد از نت های موسیقی قرون وسطایی که همراه برخی از آهنگ ها بود استفاده نکند.این مجموعه برای اولین بار در سال ۱۸۴۷ در آلمان منتشر شد، اما در سال ۱۹۳۴ بود که اورف با این متون آشنا شد. منتخبی به انگلیسی ترجمه شده بود و بخشی از نشریه ای به نام شراب، زنان و موسیقی بود.کارل ارف با کمک مایکل هافمن، دانشجوی حقوق و محقق لاتین، ۲۴ آهنگ را انتخاب کرد و آن‌ها را به‌ صورتی که «کانتاتای منظره‌ای» نامید، به صورت موسیقی در آورد.او فورتونا جز قطعاتی است که در زندگی حتماً باید شنید، این موسیقی گلایه‌ای شکوهمند است از بخت و اقبال انسان در زندگی در این هستی بیکران.

کارمینا بورانا دارای سه بخش است. بخش نخست آن بهار، در میخانه و دادگاه عشق است که با تکیه به سرنوشت پایان می یابد. این اثر که بین سال‌های ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ برای تک‌ نوازان، گروه‌های کر و ارکستر نوشته شد، در ابتدا به عنوان یک کار صحنه‌ای طراحی شده در نظر گرفته شده بود.پس از نمایش پیروزمندانه کارمینا بورانا، کارل ارف که در آن زمان ۴۱ سال داشت به ناشران خود نوشت: (هر چیزی که تا به امروز نوشته‌ام و متأسفانه شما منتشر کرده‌اید، می‌تواند از بین برود. با کارمینا بورانا آثار جمع آوری شده من شروع می شود.) اما با این حال، هیچ کدام از آثار وی به محبوبیت کارمینا بورانا نزدیک نشد.

بیشتر افراد این موسیقی را شنیده اند و در خاطرشان ماندگار شده است شاید به دلیل تم حماسی و پر شکوه این موسیقی است که در یادها مانده و اگر کسی آن را برای بار اول بشنود آن را هرگز از یاد نخواهد برد.