طبقه بندی صدا با موسیقی کلاسیک ارتباطی مستقیم دارد، اگرچه اصطلاحاتی که از آن استفاده می کنند، در سبک های دیگر موسیقی نیز بسیار کاربردی هستند.اما به طور کلی منظور از گستره‌ی صوتی محدوده‌ی صدایی است که انسان قادر به آواز خواندن در آن است.گستره های صوتی شامل زیرترین نت ها تا بم ترین و همچنین نت های مابین آن ها می شود.

برخی از خوانندگان مانند انریکوکاروسو، ماریا کالاس و دومینگو توانایی این را داشتند که گستره های صوتی بیشتری را بخوانند. برخی از خوانندگان مانند شرلی ورت یا گریس بامبری نوع و حتی صدایشان را در طول حرفه خود تغییر می دهند. خواندن بعضی آثار موسیقی کلاسیک میتواند بسیار دشوار باشد و تنها رنج صوتی خاصی میتوانند آن ها را بخوانند. موتزارت بسیاری از نت های خود را به گونه‌ای مینوشت که اغلب خوانندگانی با صدای خاص میتوانستند آن ها را اجرا کنند و برخی از آثار اولیه وردی نیز خوانندگان این چنین قدر را میطلبید تا آن ها را اجرا کنند.

گستره های صوتی در زنان و مردان

بسیاری از انواع گستره های صوتی در آموزش آواز یا همان پداگوژی استفاده می شوند. با این حال، بسیاری از این انواع در هفت دسته اصلی طبقه بندی می شوند که در بیشتر موارد در سیستم های اصلی طبقه بندی صدا مورد تایید قرار می گیرند. گستره‌ی آوازی کلاسیک حدود پنج اکتاو را شامل می‌شود، سل اوکتاو اول تا سل اوکتاو ششم بالا، اگرچه‌ بیش از این هم هست که همچنین مواردی نادر هستند. صدای هر فرد می تواند در محدوده یک و نیم تا بیش از دو اکتاو اجرا شود. دامنه های آوازی به انواع همپوشانی گروه بندی می شوند که هر کدام حدود دو اکتاو را در بر می گیرند. بسیاری از خوانندگان بین هر دو گروه قرار می گیرند و می توانند برخی از قطعات را در هر دو نوع اجرا کنند.


گستره‌ی صوتی در زنان به طور معمول به سه گروه تقسیم می شوند:


سوپرانو : وسعت صوتی سوپرانو حدود دو اکتاو C4 تا C6 است.
متزو سوپرانو : این صدا بم تر از صدای سوپرانو و زیر تر از آلتو است.
آلتو :این صدا بم ترین صدای موجود در گستره‌ی صوتی زنان می باشد و تا نت D3 را شامل می شود.

گستره‌ی صدایی مردان نیز معمولا به سه گروه دسته بندی می شوند:


تنور : صدای طبیعی در بین مردان تنور است و گستره‌‌ی نت‌های پایین تا نت سی بمل و نت‌های بالا تا نت فا را شامل می شود.
باریتون :این صدا در محدوده‌ی صوتی بین تنور و باس قرار می گیرد و رایج ترین صدا در بین مردان است.
باس : باس پایین ترین گستره‌ی آوازی است. محدوده ‌ی معمولی این صدا بین نت های E2 تا E4 قرار دارد. در قسمت‌های پایین و بالای صدای بم، برخی از باس‌ها می‌توانند از C2 تا G4 را نیز بخوانند.