همیشه این دغدغه برای نوازندگان درامز وجود داشته است که به دلیل سر وصدای زیاد این ساز نیاز به محیطی آکوستیک بوده که بتوانند در آن راحت به نوازندگی بپردازند و در اصل درام الکترونیکی یا وی درام این کمک را به نوازندگان کرد که بتوانند از طریق هدفون و فضاهای الکترونیک این صداها را شنیده و راحتی خاطر بیشتری به هنگام نوازندگی داشته باشند.

درام الکترونیکی معمولاً به عنوان بخشی از کیت درام الکترونیکی فروخته می‌شود که شامل مجموعه‌ای از پدهای درام است که بر روی پایه یا قفسه‌ای با پیکربندی شبیه به چیدمان کیت درام آکوستیک نصب می شود. برای مثال، یاماها، آلسیس و رولند شرکت های شناخته شده‌ای هستند که درامزهای الکترونیکی تولید میکنند. پدهای درام همان پوسته‌های کم عمق درام هستند که از مواد مختلف ساخته شده‌اند که اغلب با یک سطح روکش دار سیلیکونی یا پارچه‌ای پوشانده شده اند که به هنگام ضربه زدن بازگشت خوبی دارند و هر پد دارای یک یا چند حسگر است که در هنگام ضربه زدن سیگنال الکترونیکی تولید می کند.

سیگنال الکترونیکی از طریق کابل ها به یک ماژول درام الکترونیکی یا دیجیتال و سینتی سایزر یا دستگاه های دیگری منتقل می شود که سپس صدایی مرتبط با ضربه‌ی آن پد تولید می کند. سیگنال صوتی ماژول درام را می توان برای استفاده در اجرای باند زنده به یک آمپر کیبورد یا سیستم PA متصل کرد، برای تمرین بی صدا با هدفون به آن گوش داد، یا برای ضبط به میکسر صدا وصل کرد. از آنجایی که درام‌های دیجیتال در این دهه محبوبیت بیشتری پیدا کردند، شرکت‌ها شروع به فروش فایل‌های صوتی درام کیت الکترونیکی دیجیتالی کردند که به آنها “درام کیت” گفته می‌شود. در حالی که کیت های درام الکترونیکی معمولاً برای ایجاد صداهای درام و کوبه ای استفاده می شوند، کیت درام الکترونیکی مجهز به MIDI می تواند برای ایجاد هر نوع صدای MIDI استفاده شود.

مزایا

درام های الکترونیکی مزایا و معایبی نیز دارند از مزایای آن ها همانطور که گفته شد این است که نویز کمتری تولید میکنند و می شود به هنگام تمرین با هدفون نیز به صداها گوش کرد بر خلاف درام آکوستیک که حتما باید در فضای باز یا آکوستیک آن را نواخت.این درام ها برای کسانی که می خواهند در استودیو ضبط داشته باشند انتخاب بسیار مناسبی است.یکی دیگر از مزایای آن ها این است که برای داشتن سبک صداهای مختلف به ست چیدمان و یا تعداد تام تام های بیشتر نیاز نخواهید داشت و تنها با داشتن یک ست معمولی در درام های الکترونیکی میتوانید صدای سنج های مختلف را بشنوید و تجربه کنید.

معایب

از معایب این درام ها این است که همانند پوست های درام های آکوستیک حالت ارتجاعی ندارند و حجم صدای کمتری به شما می دهند.در نواختن درامز تکنیک های مختلف از فیدبک صدای پوست درام شما ایجاد می شود اما در وی درام ها به دلیل اینکه پدها محکم تر هستند برگشت صدای کمتری را به شما می دهد و از جهاتی شاید این نوع درام ها برای نوازندگان حرفه‌ای انتخاب مناسبی نباشند.
شرکت هایی هستند که به جای استفاده از چگالی بالا در فوم پدها از جنسی توری مانند استفاده می کنند که بتواند فید بک صدایی مثل درامز اصلی را به شما منتقل کند اما به هر حال به دلیل ساختار متفاوت ، درامز الکترونیکی نمیتواند جای درامز آکوستیک را بگیرد.با این حال اگر وی درام ها نبودند شاید امکانات مختلف امروزی مخصوصا در موسیقی الکترونیک وجود نداشت.

ست های درامز

ست درامز استاندارد شامل یک کیک ، فلور، اسنر، دو عدد تام تام ، های هت ، تک سنج و یک پدال می باشد.ست های درامز به صورت های مختلف و بر اساس سبک های مختلف چیدمان می شوند برای مثال سبک هایی مانند جاز، راک ، هارد راک و ….
در بعضی از سبک ها در چیدمان درامز گاهی از دو فلور و یا دو کیک و حتی دوبل پدال استفاده می کنند و برای کسانی که می خواهند ادوات بیشتری به درامز خود اضافه کنند می توانند از رک استفاده کنند که نمونه های مختلفی از آن ها بر حسب چیدمان شما وجود دارد.