کنسرت مستر کیست؟

کنسرت‌ مستر که از کلمه ی آلمانی (Konzertmeister) گرفته شده است پس از رهبر ارکستر، دومین فرد مهم در یک ارکستر به شمار می آید.در واقع او ویولن اول هر ارکستر است و تکنوازی ویولن در یک اثر ارکسترال توسط کنسرت‌ مستر نواخته می‌شود به جز اجرای کنسرتوها که در آن تک‌ نواز مهمان یا همان سولیست می‌نوازد. معمولاً کنسرت مستر ماهرترین نوازنده در بخش ویولن است.

کنسرت‌ مستر در سمت چپ رهبر ارکستر، نزدیک‌ ترین نقطه به حضار و بر روی صندلی‌ اول می‌نشیند. او در مورد سایر جزئیات فنی ویولن و گاهی اوقات همه نوازندگان زهی تصمیم می گیرد. او قبل از کنسرت و تمرین، ارکستر را در تنظیم کوک رهبری می کند. به عنوان رهبر نوازندگان ارکستر، کنسرت مستر در سمت چپ می نشیند تا آنها بهتر بتوانند با رهبر ارکستر ارتباط برقرار کنند و این ارتباط را به بقیه ارکستر منتقل کنند.کنسرت‌ مستر معمولاً پس از نشستن ارکستر به‌ صورت جداگانه به روی صحنه می آید، تعظیم می‌کند و از طرف ارکستر تشویق می‌شود.رهبر ارکستر و کنسرت‌ مستر برای نشان دادن احترام و قدردانی به یکدیگر در ارکستر دست می‌دهند. بدیهی است که دست دادن رهبر ارکستر با هر یک از اعضای ارکستر بسیار طول می کشد، بنابراین کنسرت مستر به عنوان نماینده ی تمام ارکستر این کار را انجام می دهد.

مسیر شغلی

داشتن جایگاهی به عنوان کنسرت‌ مستر با یک ارکستر معروف، نقطه عطف مهمی برای نوازندگان ویولن است. بیشتر نوازندگان کار خود را با ایفای نقش در ارکسترهای منطقه ای کوچکتر، گروه های مجلسی، ارکسترهای پاپ و یا ارکسترهای باله یا اپرا آغاز می کنند.این مسیر همچنین می‌تواند شامل نقش‌هایی به عنوان دستیار کنسرت‌ مستر و در نهایت نقش اصلی باشد. با این حال، این موقعیت ها در همه ارکسترها در دسترس نیست، به خصوص اگر آنها ارکسترهای های کوچکتری باشند. مانند همه نوازندگان ارکستر، مسیر تبدیل شدن به کنسرت‌ مستر از طریق آدیشن های آزمایشی است. بسیاری کار خود را با گرفتن یک موقعیت با یک ارکستر منطقه ای کوچکتر و رسیدن به موقعیت های معتبرتر و یا با کسب تجربه آغاز می کنند.

وظایف کنسرت مستر چیست؟

وظایف کنسرت مستر بسیار زیاد است. در درجه اول به عنوان مجرای اصلی بین رهبر ارکستر و ارکستر عمل می کند و به هر دو طرف پاسخگو است.یکی از وظایف اصلی کنسرت مستر این است که قبل از تمرین برای ویولن های اول نحوه ی حرکت آرشه ها را تعیین کند و این مستلزم دانش زیادی از سبک های نوازندگی علاوه بر درک کامل اصطلاحی از مکانیکزم نوازندگی سازهای زهی است. رهبران بخش های دیگر، تنظیمات بخش های خود را بر اساس کنسرت‌ مستر انجام می‌دهند و رهبران هر بخش در طول تمرین با هم مشورت میکنند تا از وحدت و انسجام اجرا بین بخش‌های زهی و بخش های دیگر اطمینان حاصل کنند. انسجام مجموعه مستقیماً از تماس و ارتباط بین رهبر و کنسرت مستر سرچشمه می‌گیرد. کنسرت مستر لحن و اجرای کل بخش ویولن اول را بر عهده می گیرد، علاوه بر اجرای هر قطعه انفرادی که در یک قطعه خاص نیز مینوازد.

یکی دیگر از وظایف کنسرت مستر ترجمه دستورالعمل ها از رهبر ارکستر به زبان فنی خاص برای بخش زهی است.ارکسترهای حرفه ای تمام وقت با چندین رهبر در طول یک فصل عادی کار می کنند. بر این اساس، در حالی که رهبر ارکستر ممکن است هفته به هفته یا ماه به ماه تغییر کند، کنسرت مستر نقش رهبری پایدار و ثابت روزانه را دارد. در حالی که انگیزه ارکستر برای نواختن توسط حرکات رهبر ارکستر داده می شود، اغلب اوقات به دلایل کمبود دقت، ارکستر در واقع از حرکات کنسرت مستر به عنوان نشانه ای برای نواختن پیروی می کند.این به این دلیل است که ژست‌های رهبر ارکستر به صورت انتزاعی وجود دارد در حالی که کنسرت‌ مستر همراه با نوازندگان دیگر نوازندگی می‌کند. علاوه بر این، تکنیک خاص برخی از رهبران ارکستر می تواند نواختن گروهی برای ارکستر را دشوار کند. با این حال، یکی دیگر از وظایف کنسرت مستر، حفظ حس آراستگی در طول تمرین با ارائه یک الگوی مشخص و نظارت بر ارکستر برای اطمینان از همکاری همه اعضای ارکستر است.

در اجراهایی که در آمریکا , یا ارکسترهای آمریکایی یا بریتانیایی اجرا می‌شوند، کنسرت‌ مستر معمولاً پس از نشستن بقیه ارکستر روی صحنه می‌رود و قبل از ظاهر شدن رهبر، تعظیم می‌کند و تشویق می‌شود.در ارکسترهای قاره اروپا، این عمل غیر معمول است. در آنجا، کنسرت‌ مستر معمولاً با بقیه ارکستر روی صحنه می‌رود. به عنوان نماینده ارکستر، کنسرت‌مستر معمولاً در ابتدا یا انتهای کنسرت با رهبر ارکستر به نشانه احترام و قدردانی متقابل دست می‌دهد.