هنگامی که می خواهید یک جفت چوب درامز انتخاب کنید عوامل زیادی می‌توانند بر تصمیم شما تأثیر بگذارند و دانستن آنچه درباره‌ی انواع آن وجود دارد می تواند به شما کمک کند تصمیم بهتری بگیرید و بدانید کدام نوع برای سبک نوازندگی شما بهتر است.به عنوان نوازنده درام، میتوان چوب های درامز مختلف را امتحان کرد همانطور که یک نقاش از قلم‌ موها و ابزارهای مختف در نقاشیهایش استفاده می‌کند، باید از انواع چوب‌ها برای دستیابی به سبک های متفاوت استفاده کرد. کسانی که وارد دنیای گسترده تر سازهای کوبه ای می شوند، علاقه خاصی به تنوع پیدا خواهند کرد.

در این متن چندین نوع چوب درام و کاربردهای آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد .

جنس چوب ها

استیک های درامز معمولاً از چوب ساخته می شوند و نوع چوب می تواند بر دوام آن ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، چوب درخت بلوط بادوام است در حالی که افرا چوب سبک تری است، اما به نسبت دوام کمتری دارد.ساختن چوب های درامز به صورت مخروطی شکل است به طوری که این مخروط از ته استیک شروع می شود و به نوک آن که می رسد باریک تر می شود اما به طور کلی استیک هایی که قطر بیشتری دارند برای ضربات بلندتر مناسب است و آن هایی که بدنه های باریک تری دارند برای صدای سبک تر و ضربات آهسته تر مناسب هستند.

افرا سبک ترین چوبی است که در تولید چوب درام استفاده می شود و کنترل آن آسان است و سریع پاسخ می دهد. اگرچه افرا به دلیل احساس سبکی که دارد به اندازه چوب گردو و یا بلوط بادوام نیست، به این معنی است که درامرها می توانند بدون وزن اضافی چوب بزرگتر و ضخیم تری داشته باشند. سبک مانند یک پر، عالی برای نوازندگان جاز/فانک/پاپ است.

گردو رایج ترین چوبی است که در ساخت چوب های درام استفاده می شود. این چوب بسیار سفت و بادوام است و امکان ضربات بیشتر به اطراف کیت را فراهم می کند.

بلوط بادوام ترین چوبی است که در تولید چوب درام استفاده می شود. برای درامرهایی که از ضربات محکم تری استفاده می کنند انتخاب خوبی است.

توس سنگین ترین چوبی است که در تولید چوب درام استفاده می شود. این چوب بسیار متراکم است و وزن، احساس و دوام سنگین تری را ایجاد می کند.

پلیمرهای مصنوعی یا پلی اورتان بسیار بادوام است، اما نه به اندازه یک چوب درامز طبیعی. اینها برای درامرهای پر سرعت عالی هستند.
انواع مختلفی از مواد چوب درام وجود دارد، اما این پنج نوع اصلی ترین هستند که معمولا به عنوان بهترین برای نواختن همه جانبه شناخته می شوند.

انواع سر در چوب های درامز

سر استیک درامزها از چوب یا نایلون ساخته شده اند و شکل آن ها روی صدا تاثیر می گذارد.سر بیضی شکل صدای متعادلی ایجاد می کند همچنین می توانید چوب های درامز را با نوک اشکی و نوک گرد نیز تهیه کنید.سرهای مختلف برای سبک های مختلف به خوبی عمل می کنند. نوک استیک درامز قسمتی است که به سنج و درام شما برخورد دارد.چوب و نایلون هر دو صداهای متفاوتی تولید می کنند. نوک نایلونی صدایی درخشان تر و بلندتر ایجاد می کند که برای سبک های راک و متال مناسب است. با این حال، نوک چوبی برای نوازندگان بهتر عمل می کند زیرا می توانید ضربات خود را بیشتر کنترل کنید. هنگامی که به انتخاب چوب درام فکر می کنید، باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. به طور خلاصه سر چوب های درامز به شکل هایی که در ادامه میگوییم هستند:

قطره اشک (Tear Drop) این نوع صدای عمیق و گرمی تولید می کند و برای همه سبک ها مناسب است.
بشکه (Barrel) این نوع صدای گسترده ای تولید می کند و برای سبک های راک و پاپ عالی هستند.
گرد کوچک (Small Round) این نوع صدای بازتری تولید می کند و برای سبک های جاز و فانک مناسب است.
گرد بزرگ (Large Round) این نوع صدای بلندتری تولید می کند و برای راک و متال مناسب است.
بلوط (Acorn) صدای کاملتر وبلندتری را به شما ارائه می دهد.
توپی (Ball tips) ایده آل برای کسانی که ضربات پیچیده و ظریفی مینوازند.
نایلون (Nylon) این نوع روشن ترین و بادوام ترین صدا را تولید می کند.

اعداد روی چوب های درامز چه معنایی دارند؟

این اعداد به اندازه‌ی چوب درامز مربوط است.عددها نشان دهنده دور قطر استیک درام است. ممکن است غیر قابل درک به نظر برسد، اما در اکثر موارد، عدد کمتر نشان دهنده قطر بالاتر است، بنابراین ۷A کوچکتر از ۵A است.به طور خلاصه، چوب های ۵A برای مبتدیان بهترین هستند، زیرا آنها یک ابزار همه جانبه عالی هستند، چوب های ۲B برای تمرین بهترین هستند، زیرا به تقویت دستان شما کمک می کنند و هنگامی که به چوب های اندازه معمولی برگشتید، سرعت شما را افزایش می دهند. و ۵B استاندارد جهانی هستند و به طور گسترده در دسترس هستند.

۵A

۵A رایج ترین نوع چوب درام است. در حالی که آنها معمولا برای نواختن سبک راک استفاده می شوند، می توانید تقریباً برای هر نوع درامز از آنها استفاده کنید. ۵A یک چوب درام متوسط و یک ابزار همه منظوره است.

۷A

چوب های درام ۷A کوچکتر و نازک تر هستند. از آنجایی که نسبت به ۵A سبک‌تر هستند، برای درامرهای جوان و نوازندگان جاز ایده‌آل هستند.

۲B و ۵B

این استیک ها بسیار سنگین تر از دو نوع دیگر هستند و در نتیجه به قدرت بسیار بیشتری در نواختن نیاز دارند.