آیا ویولن ها در اندازه های مختلف هستند؟

اگر فرزند شما تصمیم به شروع نواختن ساز ویولن کرده است قدم بعدی این است که سازی را پیدا کنید که فرزندتان بتواند با آن بنوازد. شما به سرعت متوجه خواهید شد که در مورد اندازه های ویولن انتخاب های متفاوتی دارید و جستجوی اطلاعات در مورد نحوه انتخاب می تواند دشوار باشد.

چرا اندازه های مختلف ویولن وجود دارد؟

ویولن در واقع یک ساز بسیار تکامل یافته است که توسط بزرگسالان و کودکان به طور یکسان نواخته می شود. بنابراین، در اندازه های مختلف ساخته می شود تا حتی یک کودک نیز بتواند سازش را راحت در دست بگیرد و بنوازد.

ویولن ها در چه سایزهایی موجود هستند؟

این ساز در هشت اندازه اصلی تولید می شود اندازه ویولن با طول بدن ویولن مطابقت دارد به استثنای دسته و سر ساز آن . کوچکترین اندازه معمولاً ۱/۱۶ برابر با ۹ اینچ است و اندازه ها تا سایز ۴/۴ تولید میشوند که اندازه یک ساز بزرگسال ۱۴ اینچ می باشد.

چگونه متوجه می شوید که سایز مناسبی را انتخاب کرده اید؟

می توانید بدانید که ویولن در صورتی سایز مناسبی دارد که فردی که آن را می نوازد بتواند هنگام در دست گرفتن آن به راحتی با دست چپ خود به نت ها برسد.

آیا نوجوانان باید از ویولن سایز کامل استفاده کنند یا ۷/۸؟

به طور معمول نوجوانان و کودکان ۱۰ ساله و بالاتر از ویولن با اندازه کامل استفاده می کنند. البته، بستگی به این دارد که بازوی شما چقدر بلند باشد و هنگام گرفتن ساز احساس راحتی دارید یا نه؟ وقتی ویولن را در دست می گیرید، نباید احساس سنگینی کنید و باید بتوانید با دست خود بالای صفحه انگشت را بگیرید در حالی که بازوی خود را از آرنج خم کرده اید.

چرا انتخاب سایز درست در ویولن مهم است؟

اگر ویولنی را انتخاب کنید که برای فرزندتان یا خودتان خیلی بزرگ باشد برای در دست گرفتن آن دچار مشکل خواهید شد. هنگامی که ویولن برای شما بزرگ باشد، در نهایت با بازوهای خسته و دردناکی مواجه می شوید و ممکن است در نهایت دچار درد گردن و کمر شوید. علاوه بر این، اگر ویولن خیلی بزرگ باشد، می‌تواند باعث شود که شخص نوازنده در رسیدن به نت‌ها دچار مشکل شود، به این معنی که نمی‌تواند نت ها را به خوبی بنوازد. وقتی نواختن برای شما سخت باشد، انگیزه خود را برای نواختن از دست خواهید داد.

اگر کودک شما به سرعت در حال رشد باشد چه باید کرد؟

البته، والدین همیشه می خواهند در مورد آلات موسیقی بهترین ها را برای فرزند خود تهیه کنند. اگر کودکی دارید که به سرعت در حال رشد است و می ترسید که ویولن جدید برای مدت طولانی برای او مناسب نباشد، ممکن است ایده خوبی باشد که برای مدتی سازی را برای او اجاره کنید. اما باید این موضوع را با استاد ویولن فرزندتان در میان بگذارید. ممکن است خوب باشد که نواختن همان ویولن را برای مدتی ادامه دهند و بعداً بتوانید سایز مناسب را خریداری کنید.

آیا خرید ویولن بزرگتر به این معناست که باید آرشه و کیف جدید تهیه کرد؟


آرشه ها و کیس های ویولن در اندازه هایی هستند که با خود ساز مطابقت دارند. بنابراین، اگر دانش آموزی دارید که ویولن سایز ۱/۲ می نوازد، به آرشه و کیف سایز ۱/۲ نیاز دارد. اما به طور معمول آرشه و کیس به همراه ساز می باشد و نیازی به خریداری جداگانه آن ها نمی باشد. با این حال در مواردی برای سازهایی با کیفیت بالاتر، قیمت ساز جدا حساب می شود و باید آرشه و کیف را جداگانه خریداری کنید.

خرید بالشتک برای ویولن

بالشتک برای ویولن ها نیز در اندازه های مختلفی وجود دارند، اما در بیشتر موارد، بالشتک ها برای دو ویولن با اندازه های مختلف کاربرد دارند. بهتر است با استادتان مشورت کنید تا ببینید آیا به یک بالشتک جدید نیاز دارید یا خیر.

چه زمانی باید سایز ویولن خود را تغییر دهید؟

از آنجایی که کودکان نسبتاً سریع با یک ویولن سایز بزرگتر سازگار می شوند، بهتر است زمانی که کودک شما آماده است این کار را انجام دهید. در صورت امکان، بهتر است قبل از اجرای کنسرت یا امتحان، چند هفته ابی به هنرجو فرصت دهید تا با ساز جدید مطابقت پیدا کند. در برخی موارد، استاد ممکن است هنرجو را از تعویض ساز باز دارد تا مطمئن شود که تکنیک آرشه او به درستی انجام شده است و بازوی او کمی قوی تر است. در این مورد باز هم بهتر است با استاد خود مشورت کنید.

آیا مهم است که سازی با کیفیت بهتر درهنگام تعویض انتخاب کنید؟

اگر کودک ۹ ساله ای دارید که مدتی است می نوازد، نسبت به کودک ۹ ساله ای که تازه شروع به کار کرده است به ساز با کیفیت بهتری نیاز خواهید داشت. در آخر همانطور که می بینید، در مورد ویولن چندین اندازه مختلف وجود دارد و همه اینها به اندازه فردی که در حال نواختن است بستگی دارد. برای به دست آوردن بهترین صدا و بهترین تجربه در نواختن ویولن، باید مطمئن شوید که بهترین انتخاب را در تهیه ساز انجام دهید.