کاسه تبتی نوعی ساز است و تراپی صدا با کاسه‌های تبتی به زمان‌های خیلی دور بر می‌گردد؛ اولین کاسه‌های تبتی در حدود شش هزار سال پیش در شرق دور استفاده می‌شدند.
این کاسه‌ها ابتدا در هیمالیا و بعد از آن در چین کشف شدند که بعدها به اروپا و آمریکا رسیدند.
کاسه‌های تبتی یک معجزه‌ی صدایی هستند که باعث ایجاد هارمونی و آرامشی عمیق در دو طرف ذهن می‌گردند و انرژی بد را از بدن دور می‌کنند. صدای اصلی این ساز در واقع از واژه‌ی «اوم» می‌آید که به صدای جهان مربوط است و شاید بتوان گفت این واژه بر گرفته از صدای ناشی از انفجار مهیب در ابتدای خلقت هستی یا همان بیگ بنگ است که سرآغاز زندگی دنیوی بوده.
این کاسه‌ها را می‌توان کاسه‌های آوازخوان نیز نامید، به دلیل این که ارتعاش صدا در آن‌ها بعد از اولین ضربه تا مدتی ادامه خواهد داشت.
ترکیب این کاسه‌ها از هفت عنصر مس، آهن، قلع، سرب، نقره، طلا و روی است که به نوعی با کهکشان‌ها در ارتباط هستند. به طور مثال کاسه‌ای که با آلیاژ آهن ساخته شده است، به مریخ مربوط می‌شود و یا کاسه‌ای که با مس ساخته شده، با سیاره‌ی زهره ارتباط دارد یا کاسه‌های نقره نماد ماه و کاسه‌هایی که با طلا ساخته می‌شوند نماد خورشید هستند.
صدای خارج شده از این کاسه‌ها بسیار قدرتمند هستند زیرا ذهن انسان را به ناخودآگاه می‌برند. راهبان بودایی سال‌ها پیش از این کاسه‌ها در تمرین‌های مراقبه‌ی خود استفاده می‌کردند، همان طور که امروزه در موسیقی درمانی و یوگا از آن‌ها استفاده می‌شود.

تاثیر کاسه تبتی بر روی بدن

صدای کاسه تبتی باعث ایجاد هارمونی و آرامشی عمیق در بدن می‌گردد که گاه می‌تواند ذهن را به ناخودآگاه ببرد. کاسه‌های تبتی برای پاکسازی محیط از انرژی‌های منفی نیز استفاده می‌شوند.
اثرات روانی این کاسه‌ها بر روی بدن باعث کاهش استرس، خواب عمیق و پایین آمدن فشار خون، کاهش افسردگی و بالا بردن سیستم ایمنی بدن و چیزهایی از این دست می‌شود. البته نمی‌توان گفت این اثرات همیشه مثبت هستند، در بعضی موارد مشاهده شده که بعضی افراد با شنیدن ارتعاشات این کاسه‌ها سر درد می‌گیرند و هم‌چنین تاثیر خوبی بر خانم‌های باردار ندارد. به علاوه، در مواردی باعث تشنج در بیمارانی که صرع دارند نیز می‌شود.