گاهی می‌شنویم که فردی به عنوان خواننده و یا موزیسین گوش ابسولوت دارد، اما واقعا گوش ابسولوت داشتن به چه معناست؟
در واقع دو نوع گوش ابسولوت وجود دارد؛ گوش ابسولوت مطلق و نسبی. آن عده از انسان‌ها که دارای گوش ابسولوت مطلق هستند این توانایی را دارند که با شنیدن یک نت می‌توانند آن فرکانس را به شکل دقیق روی ساز اجرا کنند و یا بگویند که چه نتی است، بدون این‌که نت مرجع آن را بدانند و این یک حس ذاتی است که افراد با این توانایی متولد می‌شوند. اما باید این را در نظر داشت که شنیدن صحیح یک نت با نواختن آن به صورت صحیح بسیار متفاوت است. این‌گونه افراد هم‌چنین می‌توانند تشخیص دهند که نتی که نواخته می‌شود، کوک نیست و به اصطلاح فالش است. در دنیای موسیقی کلاسیک حرفه‌ای این به این معناست که شما می‌توانید تفاوت‌های بسیار ظریف و کوچک بین دو نت را به راحتی تشخیص دهید.
به گفته‌ی برخی از موسیقیدانان داشتن این توانایی، هم می‌تواند نوعی موهبت باشد و هم یک نوع نفرین؛ به دلیل این‌که هر نوع صدای محیط اگر خارج از کوک باشد، در گوش آن موزیسین بسیار آزار دهنده خواهد بود.
داشتن این استعداد کمک بزرگی دریادگیری موسیقی است. در دنیا از هر ۱۰.۰۰۰ نفر، یک نفر دارای این توانایی است.

گوش ابسولوت نسبی چیست؟ باید این نکته را در نظر داشت که موزیسین‌ها با تلاش و تمرین می‌توانند به گوش ابسولوت نسبی دست پیدا کنند. اما تفاوت آن‌هایی که گوش ابسولوت نسبی دارند، این است که؛ باید یک نت را به عنوان مبنا بشنوند تا بتوانند باقی نت‌ها را پیدا کنند، در صورتی که در مورد گوش‌های ابسولوت مطلق این‌گونه نیست.
معمولا از نت لا به عنوان نت مبنا در کوک کردن سازهای ارکستر استفاده می‌کنند و وقتی شما نت مبنا، یعنی لا، را بشناسید و مرتبا از آن استفاده کنید، می‌توانید باقی نت‌ها را به خوبی تشخیص دهید.
موزیسین‌های پاپ از نت «می» و موزیسین‌های کلاسیک از نت «لا» برای کوک ساز استفاده می‌کنند.

آیا داشتن گوش ابسولوت برای موزیسین‌ها ضروری است؟

داشتن گوش ابسولوت نسبی برای نوازندگان سازهای زهی یا خواننده‌ها و یا نوازندگان ابوا و هر موزیسینی می‌تواند مفید باشد و حتی یک ضرورت، اما داشتن گوش ابسولوت مطلق یک ضرورت نیست. بسیاری از موزیسین‌های موفق و شناخته شده در جهان دارای گوش ابسولوت مطلق نیستند، اما برای درست شنیدن نت‌ها و صحیح نواختن آن‌ها بی شک تمرین و ممارست داشتند. بنابراین با تمرین صحیح و پشتکار می‌توان به این توانایی تا حدودی دست پیدا کرد.

چه موزیسین‌هایی گوش ابسولوت مطلق داشتند؟

از بزرگترین آهنگسازان کلاسیک که داری این توانایی بودند، می‌توان به موتزارت، بتهوون، شوپن و هندل اشاره کرد و باید گفت هنرمندان دنیای پاپ امروز نیز از این موهبت مستثنی نیستند. مایکل جکسون و الا فیتزجرالد را می‌توان در زمره‌ی این هنرمندان قرار داد.

منبع: Classic fm