یکی از مسائل مهمی که کمک بسیاری در کیفیت نوازندگی خواهد داشت ، نگه داری صحیح سازهاست . نکات ذکر شده تعدادی از عمومی ترین نکات حفظ و نگه دار در بین سازها است :

 

از نور خورشید و حرارت و گرمای مستقیم دوری کنید :

نور مستقیم خورشید، حرارت زیاد وسایل گرمایشی موجود در منزل، نور خورشید که از شیشه ماشین به ساز شما می تابد و … صدمه زیادی به ساز شما وارد می کند. به یاد بیاورید ساز شما هیچ نیازی به ویتامین D ندارد، پس، از خورشید دور نگاهش دارید. بگذارید سازتان، آفتاب و مهتاب ندیده باقی بماند.

به ساز خود زمان بدهید:

تغییرات دما و رطوبت ساز شما را اذیت می کند. سازها هم مثل انسان ها خیلی وقت ها به زمان نیاز دارند. وقتی یه محیط جدیدی وارد می شوید، با آرامش و طمانینه به روی مبل بنشینید و با صاحب خانه گپ بزنید و آب پرتقال بنوشید تا ساز شما در این زمان خودش را با شرایط جدید وفق دهد.

رطوبت، قاتل ساز است:

یکی از مهم ترین عواملی که باعث صدمه رساندن به ساز می شود، رطوبت است. رطوبت هم چوب ساز را خراب می کند و هم باعث زنگ زدن سیم های ساز می شود.

از قرار دادن ساز خود در محل های با رطوبت زیاد و خصوصا ار گذاشتن ساز در مقابل کولر خودداری کنید.

ضربه و فشار زیاد، ممنوع است:

اگر قصد دارید سازتان را در سفر همراه خود ببرید تا در مقصد از نواختن آن حظ ببرید و دیگران را هم به حظ برسانید، مراقب باشید سایر وسایل سفر را روی ساز قرار ندهید. قطعا ساز شما از گازپیک نیکی، منقل کباب پز، راکت بدمینتون و سایر ادوات و ابزارآلات سفر، اولویت بالاتری دارد!

هم چنین، اگر یک دوجین مهمان دارید، ساز خود را در کیف مخصوصش و دور از دسترس قرار دهید تا از خطر ضربه و سقوط در امان باشد.

به طور کلی بهترین محل برای هر سازی، کیف و جعبه مخصوص آن است.

منبع : سایت ساز ۲۴