انتخاب یک آرشه ی مناسب به اندازه ی ساز اهمیت داشته و در کیفیت نواخته ها بی نهایت موثر خواهد بود . در ذیل چند نکته اثر گذار در انتخاب آرشه را ذکر می نماییم :

مقدار قوس بالایی چوب آرشه در راستای نمای عرضی آرشه :

این قوس هر چقدر بیشتر باشد بهتر است و باعث میشود آرشه قوس و فنریّت خودش را در طول سالهای طولانی حفظ کند. این قوس بهتر است به اندازه ای باشد که وقتی موهای آرشه را توسط پیچ آرشه شُل میکنیم، موها باید با چوب آرشه در تماس باشند و با فاصله از چوب آرشه قرار نگیرند.

جنس و رنگ موی آرشه:

بهترین جنس موی آرشه باید از جنس موی اسب و به رنگ سفید باشد ( موی سیاه کیفیت صدادهی خوبی ندارد ). در بین موی اسبها، بهترین مو، موی اسبهای فلات تبّت و چین میباشند. البته قطر مو دارای سه لایه هست که در آلمان و اروپا دو لایه از این لایه ها را توسط عملیات لابراتواری برداشته و تنها مغز مو را استفاده میکنند که صدای خیلی خوبی را تولید می کنند. ولی در ایران همان موی معمولیِ بدون عملیات لابراتواری استفاده میشود.
از طرفی موهای سنتتیک و مصنوعی یا پلاستیکی کیفیت خوبی ندارند و گُلُفن یا رُزین یا کالیفن را خوب در خودشان نگه نمیدارند و با کشیدن چند آرشه روی سیم، گُلُفن خود را از دست میدهند و همینطور صدای خوبی را تولید نمیکنند و همچنین اصطکاک بین مو و سیمِ بسیار کمی را دارند و روی سیم لیز میخورند.

وزن آرشه:

طبق نظر اکثر نوازندگان برجسته و حرفه ای جهان، آرشه ی سبک بهتر از آرشه ی سنگین هست و نوازنده می تواند کنترل آرشه ی سبک را بهتر در دست خود داشته باشد و تکنیکهای مختلف ویُلن را بهتر میتواند اجرا کند.

راست بودن چوب آرشه در راستای طولی آن از پاشنه تا سر آرشه:

راست بودن چوب آرشه در راستای طولی آن از دو حالت بررسی می گردد:

نخست، بدون اینکه موهای آرشه را توسط پیچ آرشه سفت کنید و وقتی که موها شُل هستند، آرشه را در جهت طولی گرفته، یعنی دو سر آرشه را (پیچ و سر آرشه) را در یک خط جلوی چشم گرفته و با یک چشم به آن نگاه کنید. چوب آرشه در طول آن نباید به طرف راست یا چپ خم شده باشد و چوب آرشه از پیچ تا سر آرشه باید در یک خط راست دیده شود.
دوم اینکه این بار موهای آرشه را توسط پیچ آرشه سفت کنید به طوری که موها سفت شده و حداقل یک سانتی متر از چوب آرشه فاصله بگیرند. پس از سفت کردن اینگونه ی موها، دوباره مثل بار نخست آرشه را در جهت طولی از پیچ تا سر آرشه جلوی چشم گرفته و با یک چشم نگاه کنید. اینبار نیز باید چوب آرشه در طول آن نباید به طرف راست یا چپ خم شده باشد و چوب آرشه از سر پیچ تا سر آرشه باید در یک خط راست دیده شود.

پهن بودن سطح کلی موهای آرشه:

موهای آشه هنگام انداختن مو به آرشه باید به شکل پَهن انداخته و تنظیم شوند. البته باید پهنای چوب سر آرشه و شیار مو در آن پهن باشد و کسی که مو را به آرشه می اندازد کارش را خوب انجام داده و موها را در سطح پَهنی بر روی آرشه قرار دهد. طبیعتاً هر چقدر پهنای سطح موهای آرشه بیشتر باشد، سطح تماس مو با سیم بیشتر شده و سیم به طور کامل مرتعش گردیده و صدای ساز کامل و پُر به گوش می رسد و نوازندگی آسان میشود.

منبع : سایت آی ویولن