انواع گوناگون سیم گیتار را به همراه گزیده ای از تاریخچه آن بیشتر بشناسیم

کمپانیهای زیادی در دنیای موسیقی وجود دارند که سیم گیتار تولید میکنند و همه سیم خود را بهترین سیم گیتار می دانند. اما براستی بهترین سیم گیتار چیست ؟

سیم نایلونی یکی از انواع سیم گیتار است که ویژگیهای مثبت و منفی خود را دارد. به عنوان مثال سیمهای نایلونی اکثرا  بعد از نصب بر روی گیتار عمر طولانی ندارند  و قیمتشان هم بالا نیست .

با استفاده از این سیم ها بعد از گذشت زمان نوازندگان میتوانند به صدای ساز خود گوش کرده و بفهمند که سیم گیتار آنها عمرش تمام شده ( یا مرده ) است یا خیر . و در صورت پایان عمر سیم دیگری تهیه کنند.

از مارک های معروف سیم گیتار میتوان به conde hermanos , hannabach , savarez , martin , chorus , GHS , luthierr , labella , aranjues , D’Addario , Augustine  و … اشاره کرد .

این سیم ها دارای درجات گوناگون از نظر نوع ، جنس ، و کیفیت هستند .

درجه های سیم گیتار به سه درجه extra hard tension, medium or normal tension , low tension  تقسیم می شود .

در گیتار فلامینکو و کلاسیک از سیم های نایلونی استفاده می شود .

سه سیم تریبل یا زیر (سیم های ۱و۲و۳) از جنس نایلون است . در اینجا هر سیم قطر دقیقی دارد و کشش خاصی را تحمل می کند و در محدوده معینی از دامنه اصوات ، ایجاد فرکانس می نماید .

جالب است بدانید در قدیم از روده تابیده خوک و بز برای انواع سیم گیتار استفاده می شده است . اما این سیم ها اکنون وجود ندارد. اولین سیم های نایلونی را آگوستین در دهه ۱۹۴۰ میلادی در بازار عرضه کرد . این مارک هنوز هم بهترین و معتبرترین سیم شناخته می شود.

سیم های باس یا بم (۶و۵و۴) از الیاف ابریشمی تشکیل می شود که حول این محور ، سیم پیچی از جنس مس روکش شده با نقره یا برنز ، پیچیده شده است برخی از سیم های باس گیتار کلاسیک و فلامینکو ممکن است دارای روکش طلا باشند .

منبع : سایت گیتار لرن