• از آلترنیت پیکینگ استفاده کنید

رایج ترین نوع پیک زنی که در سرعت های بالا از آن استفاده می شود آلترنیت پیکینگ است. این تکنیک صدایی متفاوت با تکنیک های دیگر ایجاد می کند.

تکنیک های دیگری نیز برای پیکینگ وجود دارد مانند : سویپ یا اکونومی پیکینگ که کاربرد کمتری دارند.

  • تمرینات را آرام شروع کنید

این موردی است که تقریبا هر استاد گیتاری بر اهمیت آن تاکید می کند. با این وجود بسیاری از هنرجوها صبور نیستند. آنها فراموش می کنند که برای سریع نواختن ابتدا باید آرام نواخت.

تمرینات را آرام شروع کنید و به تدریج سرعت را افزایش دهید.

توجه کنید که موقعیت انگشت ها صحیح باشد. هماهنگی دست راست و چپ برقرار باشد و نت ها تمیز ، صحیح و به موقع نواخته می شوند. همچنین راحت می نوازید و فشاری روی دست ها و انگشتان خود حس نمی کنید. اگر همه ی این موارد برقرار است حالا وقت آن رسیده که سرعت را یک مرحله بالا ببرید.

شروع تمرینات با سرعت پایین مهمترین نکته است.

  •  به دستان خود فشار نیاورید

هنگامی که سرعت را بالا می برید فشار وارده به انگشتان شما نیز بیشتر می شود. این فشار و انقباض عضلات باعث کاهش سرعت و کیفیت نوازندگی خواهد شد. پس سعی کنید عضلات خود را رها کنید و به آنها استراحت دهید.

حتی در پیچیده ترین قطعات هم قسمت هایی وجود دارد که شما می توانید به بعضی از انگشتان خود استراحت داده و آنها را از انقباض خارج کنید.

همچنین از انقباض قسمت های دیگر بدن مانند شانه ها نیز جلوگیری کنید. فشار بر این قسمت ها نیز بر نوازندگی شما تاثیر خواهند گذاشت.

  • ساز زدن خود را بررسی کنید

در هر جلسه ی تمرینی کار خود را بررسی کنید و از آن یادداشت بردارید. در چه قسمت هایی ضعف دارید ؟  این قسمت ها را جدا و آنالیز کنید. سپس آنها را به صورت مجزا تمرین کنید تا نتیجه ی دلخواه حاصل شود.

به عنوان مثال اگر در قسمتی از آهنگ اشتباها به سیم های دیگری ضربه می زنید. این قسمت را جدا و به صورت مجزا و با سرعت پایین تر از قسمت های دیگر تمرین کنید.

  • از مترونوم استفاده کنید.

استفاده از مترونوم در تمرینات نوازندگی ضروری است. به کمک مترونوم می توانید سرعت خود را تنظیم کنید و بعد از مسلط شدن به آن سرعت یک مرحله بالاتر بروید. اگر مترونوم ندارید کافی است در گوگل کلمه ی مترونوم را جستجو و از مترونوم آنلاین گوگل استفاده کنید.

  •  سرعت را افزایش دهید

بعد از اینکه بر یک سرعت خاص مسلط شدید حالا می توانید یک مرحله فراتر رفته و سرعت را افزایش دهید. گاهی اوقات بد نیست اندکی بیشتر از سرعتی که به آن مسلط هستید بنوازید.

این موضوع درست مثل وزنه زدن است. در مواقعی شما وزنه ای که کمی سنگین تر از توان واقعیتان است را بلند می کنید. در این حال اگر  کمی استراحت کنید و سپس وزنه ای سبک تر را امتحان کنید خواهید دید که بلند کردن وزنه ی سبک تر از قبل راحت تر است.

افزایش سرعت در نوازندگی نیز به همین صورت است. گاهی اوقات افزایش سرعت مترونوم و بازگشت به سرعت قبلی برای افزایش محدوده ی سرعت دست لازم است.

این نکته به این معنی نیست که شما به تمرین در سرعت های پایین احتیاج ندارید. نکته ی که در این قسمت مطرح شد تنها برای افزایش محدوده ی سرعت دست است و کمکی به شفاف نواختن شما نمی کند. برای تمیز زدن باید آرام و ابتدا در سرعت های پایین تمرین کرد.

  • منظم تمرین کنید

رسیدن به سرعت بالا در نوازندگی یک شبه حاصل نمی شود و به سال ها تمرین احتیاج دارد. اما اگر منظم تمرین کنید بعد از گذشت چند ماه تغییر را حس خواهید کرد.

مطمئن باشید حتی این تغییرات کوچک نیز بر نوازندگی شما موثر خواهند بود. پس منظم تمرین حتی روزی نیم ساعت.

در واقع تلاش برای افزایش سرعت بسیاری از ضعف ها و مشکلات را آشکار می کند. و شما می توانید برای رفع این ضعف ها اقدام کنید.

منبع : سایت leadguitar