مقایسه ای بین کوک پیانو با تیونر الکترونیکی و کوک با گوش

ابزارهای کوک الکترونیکی (Electronic tuning devices)‌ در حال حاضر توسط بسیاری از تکنسین های ماهر، حتی آنهایی که توانایی کوک با گوش را دارند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر خلاف گوش ما،  ETD ها توانایی شنیدن چند صدا را به طور همزمان ندارند. این ابزارها نمی‌توانند فواصل و ضربه‌ها (beats)‌ را بشنوند و یا دو سیم را به صورت هم فرکانس با یکدیگر کوک کند. به هنگام استفاده از ETD دیگر نیازی به ایجاد یک temprament در اُکتاو میانی نیست و تکنسین می‌تواند کار را با بم ترین نت پیانو آغاز کند و به ترتیب تا زیرترین نت پیش برود.

 

استفاده از ETD توسط یک تکنسین ماهر که توانایی کوک با گوش را دارد می‌تواند نتایج خارق‌العاده‌ای به همراه داشته باشد.

البته دقت داشته باشید که استفاده از این ابزار به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین مهارت‌های شنوایی تکنسین شود ولی به او اجازه می دهد تا با سرعت و دقت بیشتر، کارهای زمانبری نظیر بالابردن کوک را بدون نیاز به کوک مجدد اُکتاوهای مختلف انجام دهد.

استفاده از ETD به تکنسین کمک می‌کند مدت زمان بیشتری را با خستگی کمتر کار کند و همچنین در محیط‌های پر سر و صدا که کوک با گوش کاری طاقت فرسا است کار خود را به درستی پیش ببرد.

برای کوک پیانوهای کنسرت و یا پیانوهای مورد استفاده در ضبط های استودیویی که دقت کوک اهمیت بسیاری دارد بهتر است از ETD استفاده شود.

چرا که با تغییر دمای محیط، فرکانس دیاپازون تغییر می‌کند. این دقت به ‌ویژه زمانی که قرار است پیانوی کنسرت با یک ارکستر همراهی کند از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که اغلب پیانوهای کنسرت به هنگام همراهی با ارکستر در فرکانس بالاتری (۴۴۱ تا ۴۴۳ هرتز) نسبت به فرکانس مرجع (۴۴۰ هرتز)‌ کوک می‌شوند(‌ فرکانس ذکر شده برای چهارمین نت لاـــ A4 ــــ در پیانو است).

در موسسات آموزشی که مجبور هستند دو یا چند پیانو را به طور همزمان مورد استفاده قرار دهند، به کمک ETD می‌توان کوک این پیانوها را بسیار شبیه به هم انجام داد. این شباهت نه تنها در کوک کلی ساز، بلکه در میزان کشیدگی اُکتاوها (Octave stretching) نیز امکانپذیر است.

منبع : سایت خانه پیانو