کلیفون از چه ماده ای ساخته می شود؟

کلیفون شکل جامدی از رزین است، ماده چسبنده ای که از درختان به دست می آید. اما در حالی که از شیره برای تهیه شربت و دارو استفاده می شود، از رزین برای ساختن موادی مانند لاک و لعاب استفاده می شود.کلیفون ویولن با حرارت دادن رزین مایع و تازه تا زمانی که جامد شود ساخته می شود. بوی آن کمی شبیه کاج است و ظاهری شیشه ای و نارنجی رنگ دارد.همچنین دارای بافت بسیار شکننده ای است، به این معنی که به محض اینکه به طور تصادفی آن را روی یک زمین سخت بیندازید و یا از دستتان بیفتد می تواند مانند شیشه خرد شود.

چرا نوازندگان سازهای زهی به کلیفون نیاز دارند؟

بدون استفاده از کلیفون بر روی موهای آرشه، هیچ اصطکاکی بین آرشه و سیم بوجود نخواهد آمد و بنابراین صدا به سختی قابل شنیدن است.کلیفون اصطکاک ایجاد می‌کند و به آرشه اجازه می‌دهد تا رشته‌ها را بگیرد و آنها را با وضوح بیشتری به ارتعاش در آورد. ویولونیست‌ها تمایل بیشتری در استفاده از کلیفون های روشن‌تر برای سازهای خود دارند، در حالی که کلیفون های تیره‌تر برای ویولن سل و کنترباس استفاده می‌شوند.اکثر نوازندگان زهی هر بار که می‌نوازند، کلیفون می‌زنند اما این در واقع ضروری نیست. با آغشته کردن سیم ها به کلیفون در یک یا دو دور بر روی آرشه می‌توانید حداقل برای چند ساعت نوازندگی کنید.

از کلیفون در چه موارد دیگری استفاده می شود؟

شاید جالب باشد بدانید که استفاده از کلیفون فقط برای نوازندگان سازهای زهی نیست. رقصندگان باله از این ماده برای کاهش لغزندگی بر روی کفش های خود استفاده می کنند. ژیمناست ها از آن برای بهبود حرکات خود استفاده می کنند و در بازی بیسبال و بولینگ ، بازیکنان اغلب یک کیسه پارچه ای کوچک از کلیفون پودر شده برای کنترل بهتر توپ به همراه دارند.

به نسبت آب و هوای محل زندگی خود کلیفون مناسبی را انتخاب کنید.

موهای آرشه ها صاف و لغزنده هستند. کلیفون بافت و مقاومت موهای آرشه را زیاد می کند.کلیفونی که از رزین های چسبنده درختان مخروطی ساخته شده است، در طیف رنگی و تراکم متفاوتی وجود دارد.کلیفون های تیره‌تر معمولاً سنگین‌تر و چسبنده‌تر هستند و برای سازهای زهی بزرگ‌تر بهتر است و کلیفون هایی که رنگ روشن‌تری دارند، از نظر چگالی و چسبندگی سبک‌تر هستند و بیشتر برای ویولن و ویولا مناسب هستند.آب و هوا نیز عامل مهمی در انتخاب کلیفون است. درست مانند ساز شما، کلیفون نیز به تغییرات دما و رطوبت واکنش نشان می دهد. اگر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید، ممکن است ترجیح دهید از کلیفون های مختلف برای فصول مختلف استفاده کنید.با توجه به این نکته، برای حفظ یکپارچگی کلیفون خود، همیشه آن را با لوازم جانبی و تنظیم کننده رطوبت در جعبه ساز خود نگهداری کنید.

نحوه صحیح استفاده از کلیفون

به این نکته توجه داشته باشید که هرگز موهای آرشه خود را لمس نکنید. روغن های انگشت شما روی موهای آرشه می ماند و چسبندگی کلیفون را سخت تر می کنند.هنگامی که می خواهید به آرشه خود کلیفون بزنید در ابتدا آرشه خود را سفت کنید زیرا کلیفون زدن به آرشه با موهای شل می تواند به آنها آسیب برساند.
از پایین آرشه خود شروع به کلیفون زدن کنید و به آرامی کلیفون را از روی سطح و از پایین موهای آرشه به سمت بالا حرکت دهید. این کار باید به طور نسبی و مداوم انجام شود تا کلیفون به طور یکنواخت بر روی آرشه پخش شود. اگر خیلی سریع حرکت کنید، اصطکاک گرما ایجاد می کند و می تواند کلیفون شما را سفت کند.در هر بار استفاده کلیفون خود را بچرخانید تا سطح آن در طول زمان به یک اندازه ساییده شود. در غیر این صورت، شیارهایی بر روی کلیفون ظاهر می‌شوند که استفاده از آن را به طور مساوی در طول و عرض آرشه دشوار می‌کند.در حین نواختن، متوجه می‌شوید که گرد و غبار رزین تازه روی سیم‌ها و بدنه ساز شما الک می‌شود. پس از اتمام نواختن، از یک پارچه نرم برای پاک کردن گرد و غبار اضافی کلیفون از روی ساز خود استفاده کنید. این به حفظ سیم ها و بدنه ساز کمک می کند. هنرجویان می بایست پس از هر چهار تا شش ساعت نواختن، که به طور معمول دو بار در هفته است از کلیفون استفاده کنند.

اگر که از کلیفون بیش از حد استفاده کنید متوجه آن خواهید شد زیرا علاوه بر ابری از کلیفون که در حال حرکت سیم ها از آرشه بیرون می‌آید آرشه احساس چسبندگی پیدا می‌کند و برای حرکت دادن آن نیاز به تلاش بیشتری دارید، و صداها ممکن است خراشیده و خشن به گوش برسند.